woensdag 16 oktober 2013

Dag 12: Than Uyên - Tuân Giáo

Vanmorgen geen noodzaak om vroeg op te staan, maar we waren wederom door de matras vroeg wakker. Deze keer waren er geen honden om ons wakker te blaffen maar in het hotel was aardig wat lawaai rond 6:30. Rond 8:00 toch maar opgestaan om rond 8:15 aan de ontbijttafel te zitten.

Voor de liefhebber vandaag wat informatie over de bevolking in de dorpjes vlak bij ons hotel die we vandaag bezocht hebben.

Voor de eerste keer als ontbijt noodle-soep gehad. Was wel lekker maar wat ongewoon rond deze tijd. Na de soep de spullen gepakt en op pad gegaan. Al vrij snel kwamen we bij onze eerste stop. Een wandeling naar een dorpje. Vriendelijke mensen maar ook erg nieuwsgierig naar wie er ineens in hun dorpje loopt. Ze wonen hier in woningen gebouwd op palen. Onder de woning hierdoor plaats om de dieren te houden, maar ook meteen veilig tijdens overstromingen. De huizen worden gebouwd waarbij het dak lijkt op een schildpad. Dit omdat volgens de legende een schildpad aan een dorps-oudste heeft verteld goed naar de schildpad te kijken als antwoord op de problemen die ze hadden met de huizen op dat moment, die regelmatig wegspoelden door de overstromingen.

We werden bij iemand uitgenodigd om eens binnen te kijken. Een zeer nette woning in tegenstelling tot de woningen die we de afgelopen dagen gezien hebben. Afgescheiden slaapgedeeltes, ruime woonkamer, nette keuken. We kregen een glaasje water om daarna verder te gaan.

We kwamen aan bij een kleuterschooltje waar de kinderen buiten aan het spelen waren. Sommige zwaaiend en dansend en andere achterdochtig waren ze allemaal wel nieuwsgierig. Schattig om te zien.

Daarna nog even door naar een rijstveld om vervolgens terug te keren naar onze bus.

Het volgende dorp was wel apart, wij leken een grotere attractie dan de bewoners voor ons. Er was iemand bezig met katoen spinnen, een ander aan het vissen in kleine visvijver en weer iemand anders was de buffel aan het uitlaten.

De gezinnen in deze dorpen leven vooral van rijst. Er gaat ongeveer 2000 kilo per gezin van 7 mensen doorheen per jaar. Een zak van 50 kilo daar doen ze ongeveer 10 dagen mee. Deze rijst komt in bijna alle gevallen van hun eigen rijstveld. Alles wat ze over hebben proberen ze te verkopen. Naast rijst eten ze veel groenten. Dat verbouwen ze meestal in een groentetuintje bij het huis. Dit verkopen ze niet omdat groenten onvoldoende oplevert. Verder hebben ze meerdere kippen en varkens en meestal een paar buffels.

Een wandeling tussen de rijstvelden om nog wat mooie uitzichten te hebben om daarna door het dorp weer naar de bus te gaan.

De weg werd slechter en na ongeveer een uur rijden kwamen we erachter niet verder te mogen. Omkopen was ook geen mogelijkheid dus we moesten een uur terugrijden om een andere weg te nemen. We mochten er niet door omdat ze bezig waren met rotsblokken naar beneden te laten komen, misschien wel beter dat we terug gingen.

Dus ruim 3 uur op pad geweest om weer bijna terug bij af te zijn. Maar goed, route 2 dan maar proberen. Dit was een erg mooie route door de bergen. De uitzichten schitterend en de mensen zien volgens mij niet heel veel toeristen. Ze kijken allemaal op, kinderen zwaaien vooral. Eigenlijk wordt het steeds leuker hier in het noorden. De weg is zeker niet goed, in Amerika hadden we hierover een jeep moeten huren. Hier ploegt de bus zich er dapper een weg doorheen. Het is allemaal erg groen.

Opvallend is dat de dieren hier overal loslopen. Dus langs en op de weg zien we veel kippen, kuikens, varkens, biggetjes, honden, eenden, buffels, geiten en af en toe een kat. Over het algemeen lopen zie niet echt in de weg en zijn ze snel aan de kant. Soms is er een die het nog niet helemaal snapt en dan gaan we aardig op de rem. Wat dat betreft kijkt iedereen hier goed uit.

Ook de kleine kinderen lopen al op aardig jonge leeftijd (4) alleen langs de weg. Ook dit lijkt aardig goed te gaan. Iedereen houdt rekening met de kinderen en dieren. Maar vanaf wandelende volwassene en brommer rijders is wel duidelijk dat die meer voor zichzelf moeten zorgen. En vervolgens moet de buschauffeur weer de vrachtwagen voor laten. Met andere woorden er is wel een (afgedwongen door omvang) hiërarchie.

Het weer is vandaag wederom goed. Wat minder zon dan de afgelopen dagen maar nog wel lekker warm. Korte broek weer. We hebben weinig last van de tyfoon van die gisteren aan land was gekomen in het midden van Vietnam. Uiteraard wel veel gezien op het nieuws. Veel overstromingen. We zullen zien wat we er nog van merken als we over 4 nachten in Hué aankomen.

Rond 15:00 was het vandaag tijd voor onze lunch. Bij een klein dorpje gestopt voor 2 porties fried noedels met groenten en beef (een soort soepvlees). 3 flesjes drinken en we waren voor 4 euro klaar.

Rond 17:00 vroeg onze gids of we het erg zouden vinden om in een ander dorp te moeten slapen aangezien we nog 2 uur van de bestemming af waren. Uiteraard geen probleem. Vandaar dat we in Tuân Giáo terecht zijn gekomen in een hotel met whirlpool op de kamer. Maar goed na inchecken zijn we de stad in gegaan om wederom een lekker pilsje te nuttigen. Hier hebben we een nieuw laagte record gezet van 55.000 dong voor 4 bier (wederom de 450ml) en een zak zelfpel pinda's. Met andere woorden het bier moet goedkoper zijn dan 15.000 dong per fles.

Na de biertjes terug naar het hotel en met de gids en chauffeur wederom een hapje gegaan eten. We kwamen in een restaurant uit met lokale specialiteiten. Hier hebben we lekker gegeten.

Daarna terug naar het hotel waar Monique onze eerste kakkerlak spotte. Ze had ineens geen zin meer om in het bubbelbad te gaan liggen. De grote spin in de badkamer hielp ook niet echt mee. Kakkerlak gevangen en spin niet meer gevonden, dus slapen met de klamboe om het ongedierte weg te houden. Verder is de matras deze keer zo hard, dat we 2 dekens hebben om op te liggen en 1 om onder te liggen.

@ Ad & Henny: de nieuwe camera bevalt ons erg goed, vooral de 20 keer zoom functie. Zo kunnen we mensen ongegeneerd van een afstandje op de foto zetten. We weten niet hoe hoog we nu zitten, maar de temperatuur blijft goed. We hebben ook nog geen regen gehad. We zijn 's avonds wel moe van alle indrukken, hoewel we niet heel veel lopen. Vooral bergaf en makkelijke stukken. De kwartel hebben we niet geproefd. We hebben vandaag wel geit geproefd, dit was goed te doen. Tel er voor hier maar vast 1 huisspin bij ;). Als we eraan denken zullen we vragen voor de Chinese lotusschoenen.

@ Janneke, Hannah en Luitzen: gezellig dat jullie ons volgen. We zullen proberen nog vele leuke foto's erop te zetten.

@ Theo & Ria: we genieten met volle teugen, elke dag weer. En het is inderdaad wel zielig hoe alle beesten vervoerd worden, maat ook dat begint wel een beetje te wennen. We kijken hier onze ogen uit. Hoe is het verder bij jullie? Nog nieuwtjes?

@ Chris & Annie: we komen inderdaad qua dingen zien niets te kort en dat willen we natuurlijk graag delen. En we hebben nu inderdaad ook extra dekens op de matras liggen, het lijkt anders wel karton.

@ Appie & Trix: allereerst gefeliciteerd met Appie z'n verjaardag! Daar hebben we wel een biertje en wat pinda's op genuttigd! :) We vinden zelf het filmpje van de oude man ook het leukste. Hij stond niet meer zo stabiel op z'n benen, maar gaf nog wel een show weg. En wij hopen inderdaad ook nog een keer op een Europese maaltijd. Het eten is lekker hoor, maar we eten nu 3 keer per dag rijst of noedels, is ook wel beetje veel van het goede.

@ Herman & Ine: leuk dat jullie meelezen en reageren! Gaan jullie ook naar Vietnam? Of proberen jullie ons verder te volgen?

Veel liefs voor allen.

Location:Tuân Giáo

1. Weer genoten van wat jullie meemaken en zien ,jullie kunnen het boeiend vertellen. Nu het bier daar zo goedkoop is wil Chris er ook wel heen voor één vakantie,maar dan met de caravan hij wil wel zijn eigen bed. We wensen jullie morgen weer één mooie dag veel liefs en groetjes van ons

2. Hoi wat een fantastische vakantie met een eigen chauffeur en gids. Heel bijzonder.vandaag nog 1200 km gereden naar een klant maar wel teruggekomen met heel veel werk. Dus zeker de moeite waard. Ja en het weekend met Wendy naar Kopenhagen. Xxjes Ria en Theo

3. Wat een mooie verhalen weer. Even genieten van julie avontuur, na een lange werkdag. Nog een te gaan en daarna is er ook in huize kapers vakantie. Liefs

4. Wat een gezellige tafel en mooie foto,s echt een mooi land.