zaterdag 19 oktober 2013

Dag 15: Hanoi - Hue

Vanochtend zijn we, voor het eerst sinds we in Vietnam zijn, niet gewekt door kraaiende hanen, blaffende honden of hard pratende Vietnamezen op onmogelijke tijdstippen. Rond 9u00 naar beneden gelopen voor het ontbijt, waar we 2 andere Nederlanders aan tafel zagen zitten. Ze waren net aangekomen uit China. Er werden nieuwe broodjes gehaald en een paar minuten later konden we gaan eten. Weer lekker wat brood met "Nederlandse" dingen erop, zoals pindakaas en chocoladepasta.

Na het ontbijt vast de spullen bij elkaar gezocht en ingepakt. Daarna gekeken wat we de laatste dag in Hanoi wilden gaan doen. Er kwamen wat interessante opties voorbij, dus rond een uur of 11 uit het pension gegaan om ons met een taxi bij het operagebouw af te laten zetten. Het operagebouw van Hanoi was helaas gesloten, maar volgens ons zijn er nog wel voorstellingen te zien.

Het National Museum of Vietnamese History lag er ook in de buurt, dat zou onze volgende stop worden. We kwamen het gebouw binnen en een vrouw zei ons dat we 5 min moesten wachten. Dit gedaan, maar we zagen dat het tot 12u00 open was en het was inmiddels 11u35. We vonden het allemaal een beetje vreemd. Na een paar minuten kwam er een vrouwtje, die gebaarde dat we mee naar boven mochten lopen. We hebben er in een paar zalen rondgelopen. Pittige kost, als je geen gids bij je hebt en eigenlijk de hele geschiedenis moet lezen en van foto's van "bekenden" moet opmaken. Na een minuut of 10 kwam hetzelfde vrouwtje om aan te geven dat ze zouden sluiten (het was 11u50), dus we werden er op tijd uitgewerkt.

Buiten gekomen werden we meteen omringd door 4 Vietnamese mannen, die ons wel liften aan wilden bieden. Aangezien we zelf nog geen idee hadden waar we heen wilden, dit vriendelijk afgewimpeld. In Hanoi zou 1 kathedraal liggen, de Saint Joseph Cathedral. We besloten dat we deze wel eens met een bezoekje konden vereren, i.p.v. al die pagodes en tempels. Na een hele zoektocht, hebben we deze dan toch gevonden, Helaas stond er een groot hekwerk omheen, waardoor we er niet in konden.

Dan maar op zoek naar een plek om te lunchen. Op de een of andere manier was het vandaag de dag dat als we iets zochten om te eten of drinken, we niets konden vinden. Toch maar een app erbij gepakt en op deze manier bij een leuk tentje uitgekomen waar we lekker geluncht hebben.

Monique wilde nog graag met een fiets tuk-tuk, maar ook hierbij gold: als je ze niet wilt, zie er ontzettend veel. Wil je het wel, dan zijn ze niet te vinden. Toch maar een taxi aangehouden die ons naar het Vietnam Military Historie Museum heeft gebracht. Ook hier was weer een indrukwekkende geschiedenis te zien, maar zonder gids is er lastig doorheen te komen. Toen we nog met gids reisden, heeft hij ons ook veel over de geschiedenis verteld, maar namen en data zijn voor ons toch lastig te onthouden. Wat wel opviel is dat de Vietnamezen veel oorlogsspullen van de Fransen en Amerikanen hebben wetten te confisqueren, en dat ook op het bijhorende bijschrift vermeldden. Ook hadden ze veel wapens, waar bij stond wie het gebruikt had en hoeveel mensen door dat wapen hun leven verloren hadden (vooral bij messen en geweren).

Na een poosje bedachten we dat we onze laatste biertjes in Hanoi zouden nuttigen en ondertussen ansichtkaarten zouden schrijven. Ook nu zijn we weer een hele tijd op zoek geweest naar een kroegje, maar kwamen alleen koffietentjes tegen. Uiteindelijk iets gevonden waar we konden zitten.

Hierdoor waren we iets later in het pension, maar zouden we nog steeds een half uur hebben, voordat we met Cees de laatste dingen van de reis zouden voor bespreken. Bij het persion aangekomen bleek dat Cees zich een half uur had vergist en we om 18u00 al klaar moesten staan ipv 18u30. Snel alles doorgenomen, onze spullen verder gepakt en zijn we naar het station gebracht.

En nu: Zitten/ liggen we in onze accommodatie voor de nacht. De nachttrein die van Hanoi naar Hue rijdt. We doen er ongeveer 13 uur over, het is een kilometer of 750 naar Hue. Dat geeft wel aan dat de trein niet super snel rijdt. We hebben een 4 persoons slaapcoupé, met daarin 4 matrassen in stapelbed vorm. We hebben beiden het onderste bed, boven ons liggen Duitse backpackers. We hopen dat we hier straks wat kunnen slapen, zodat we fit in Hue aankomen.

Oh, als het goed is zijn de foto's van gisteren gewoon te zien. Het online zetten van de foto's kost vaak erg veel moeite, op de een of andere manier lijkt dat vaak niet zo soepel te kunnen gaan. En als we (lees: Jaap) er zo lang mee bezig zijn, zijn we er soms een beetje klaar mee. Maar als bonus zijn er als het goed is nog wat extra foto's bij gisteren gezet. :)

@ Theo & Ria: We hebben prima geslapen, hopelijk lukt dit in de trein ook een beetje. En de lelies waren inderdaad erg mooi. We waren vroeg genoeg, want rond de middag sluiten ze weer.

@ Chris & Annie: De boomhut was wel verdeeld in 2 "kamers", waar matrassen op de grond lagen en een klamboe die je om het matras kon doe tegen de muggen. Wel leuk om een keer zo te doen, alles kraakte en piepte ook. Het was vandaag niet echt zonnig, maar wel warm en droog. Dus dat was erg prettig.

@ Ad & Henny: Hanoi hebben we inderdaad aardig westers mee gemaakt. Even "normaal" eten, hoewel rijst en noodles natuurlijk ook lekker zijn. We zijn alleen iets meer variatie gewend. Klinkt als leuke dagen in Wageningen, met heerlijk eten. En ja: we genieten volop, het is hier super!

Location:Hanoi

1. Ja hoor de foto's van gisteren staan er nu welbij,en die van vandaag zijn wederom weer mooi. Jullie hadden wel pech dat de meeste gebouwen die jullie wilden bekijken dicht waren,jammer maar ach er is zoveel te zien. De treincoupe ziet er klein uit hopenlijk slaap je lekker. Voor morgen weer veel plezier, theo en ria xxx

2. We hebben weer genoten van al jullie mooie verhalen en foto's vooral van de foto waar je samen opstaat . Jammer dat je niet in de kathedraal kon was één mooie gelegenheid geweest om één kaarsje op te steken.We kunnen nu ook de foto's van gisteren zien en ook van de boomhut. Echt mooi . We hopen dat die duitsers niet snurken en jullie fit in Hue aankomen. Veel liefs en tot morgen C und A

3. We hebben het super hier! Papa was erg blij vanmiddag dat de toren die ik wilde beklimmen nét gesloten was. Of in zijn woorden: sommige problemen lossen zichzelf gelukkig op!
    We lopen mooie routes, zien veel mooie architectuur en kerken, hebben vandaag een museum bezocht.