zaterdag 6 september 2014

Dag 2: Rabat

Na een goeie nacht slapen ging vanmorgen om 8:15 de wekker. Ontbijt zou om 9:00 voor ons klaarstaan, dus we hadden ruim de tijd. Om 9:00 naar de in het midden gelegen open ruimte en daar stond een lekker ontbijt klaar. Eitje, meloen, pannenkoeken, croissantje en nog wat deegwaren. Het was een smakelijk begin van de dag op een mooie plek genuttigd.
Rond 10:15 gingen we op weg naar de vlakbij gelegen Kasbah. We liepen niet meteen naar binnen, maar eerst een beetje eromheen met uitzicht op de zee en strand.
Aan de andere kant van de Kasbah toch naar binnen, en hier heerste een serene rust en liepen we in een soort Eftelin Fata Morgana omgeving. De kleuren die ze hier voornamelijk gebruiken zijn de eerste 1,5 meter van de muren blauw en daarboven wit. Dit was zeg maar de verplichte kleurstelling van de vereniging van huiseigenaren.

We werden door een lokale bewoner nog even rondgeleid en eindigden in een openlucht barretje waar eigenlijk iedereen thee dronk. Wij kozen natuurlijk voor een cola en fanta met 2 snacks erbij. Soort koekjes/snoepjes van amandel en honing en amandel met rozenwater en poedersuiker.
Hier rustig op ons gemak gezeten en genoten van de rust en de ontspannen omgeving.
Daarna door naar de ernaast gelegen tuin waar eenzelfde rust heerste.

Een mooie eerste Kasbah.

We zijn vervolgens door gelopen naar het Mausoleum van Mohammed de Vijfde. Onderweg door de typische smalle markt straatjes gelopen.
Zag er mooi uit.

Ook het Mausoleum was erg mooi. De erbij staande bewaking was erg ontspannen en absoluut niet strikt of formeel.

We hadden ondertussen in de hitte al aardig wat gelopen dus we vonden het tijd voor iets te drinken en te eten. Een biertje zou er wil ingaan, maar hier wilde we deze keer geen uur voor lopen. Dus we zijn een Mercure hotel in gegaan om daar een lekker Casablanca biertje met een pannini te eten. Nog steeds niet erg Marokkaans, maar dat komt nog wel. Nog even in de tuin van het hotel op ons gemakt op een bank gelegen om daarna een wandeling te maken naar de Necropool van Chellah.

Onderweg nog 'n kilometer een kat gehad die mee wilde wandelen, maar die daarna toch afhaakte. Vervolgens de Necropool binnen gegaan en rustig in de hitte bekeken. Veel Romeinse en middeleeuwse ruïnes en halve of hele graven. Verder was hier was nog een kleine tuin bij en een vijver met heilige palinkjes.
Na een klein uurtje de taxi terug genomen naar de Ryad om even op bed te liggen en de voetjes rust te gunnen.
Na 'n uurtje ontspannen weer terug gewandeld naar het centrum, eerst op zoek naar een SIM-kaart. Helaas niet gelukt omdat we geen paspoort bij ons hadden, dus wie weet later. Daarna een biertje drinken in onze bar van gisteren. Het plan was om daarna naar het paleis van de keizer te gaan. Helaas waren we daarvoor te laat. De taxichauffeur ernaartoe hebben we iets teveel betaald door onze eigen schuld. In plaats van 50 cent gaven we hem 5 euro.
Maar goed, na de teleurstelling van het gesloten paleis terug naar het centrum gelopen om daar een aangeraden eettentje op te zoeken. Deze was nog dicht, dus maar even op een terras wat fris gedronken, want bier was er geen optie. Om 19:30 weer terug gelopen en het was nu wel open. We waren de eerste maar dat hield ons niet tegen. Biertje besteld en beide vis. Voor beide was het niet echt bijzonder, dus helaas een slecht advies gevolgd en een deel terug naar de keuken.
Na het eten een wandeling terug naar de Ryad om nu de blog te typen en zo te gaan slapen. De foto's gaan wat lastig deze keer vanwege de trage internet verbinding, dus die zullen later wel een keer komen.
@Ria: Theehuizen zijn er genoeg, maar voor een biertje moet je echt op zoek! Dus echt dorst zullen we niet krijgen. ;) En we zijn zelf ook benieuwd naar onze treinreis, vooral hoe lang deze zal duren.

1. Het hoort allemaal mooi aan,en ik was ook nog niet zo bang dat jullie verdrogen. Ik dacht dat jullie vandaag naar de volgende bestemming zouden gaan per trein,maar dan heb ik me vergist. Veel plezier non groetjes en een dikke kus ook van Theo

2. Ziet er allemaal heel goed uit, ik moet jullie de groetjes en een hele dikke kus geven van Teun en Joost,die logeren hier een paar dagen. En natuurlijk ook van mij

3. prachtige foto's. mooi strand.