zaterdag 26 oktober 2013

Dag 22: Ho Chi Minh - Can Tho

Vandaag gaan we de Mekong-delta in, en er zou om 8:00 een gids klaarstaan. Deze zat netjes in de lobby toen we gingen uitchecken. Deze keer een oudere kerel (blijkt 64). We hebben wederom een bus ter beschikking met chauffeur. We vertrokken netjes op tijd. Deze gids wist erg veel te vertellen. Hij was geboren in Saigon voor de oorlog. Dus daar hebben we nog wel wat over vragen over.
Onze eerste stop is bij een opstappunt voor bootjes die over de Mekong delta varen. We hadden een boot voor onszelf. Onderweg langs een kleine drijvende markt gevaren. De producten worden in bulk verkocht en het te verkopen product hangt aan een lange bamboemast op de bootjes.

Na de markt even gestopt in een klein dorpje waar we konden kijken naar de manier waarop ze snoep en wafelachtige producten maakten van in de meeste gevallen rijst.

Bijvoorbeeld rijstkoekjes met kokos smaak, rijst waarvan ze een soort popcorn maken. Dit doen ze door de rijst op verhit zand te gooien. Daarmee poppen ze ook! Het zand en de vliesjes worden er later uit gezeefd.
Verder natuurlijk nog andere zaken, afsluitend met rijstwijn. We konden alles proeven in de hoop dat ze wat zouden verkopen. Dus we zitten nu met een zak vol met snoepgoed.

En een filmpje :)

YouTube Video

Daarna nog even gekeken bij een bijenboerderij. Allerlei producten proberen natuurlijk.
Zo maken ze het dunne rijstpapier voor loempia's.
- En in deze pot zit snake wine, met erin 7 slangen (en onze gids, Nam).
Daarna terug de boot op en verder. Na een 15 minuten overgestapt op een roeiboot zodat we de wat kleinere waterwegen kunnen verkennen. Gestopt bij een eilandje waar verschillende fruitbomen en planten staan. De boeren verdienen hier veel meer geld met fruit dan voorheen met rijst. Dus iedereen was hier over op fruitbomen.
We hebben de volgende bomen/planten gezien. Aan de lezer om de juiste foto bij de juiste plant te vinden. Niet van elke plant hebben we een foto. Mango, ananas, banaan, zwarte peper, koriander, doerian, gember, rode peper en nog veel meer. Leuk om te zien en er eens uitleg over te krijgen. Toch weer iets meer info over een deel van de spullen die we in de supermarkt kunnen kopen.
Van de eigenaar van de plantage konden we wat fruit proeven en natuurlijk ook de sterke drank die ze hier van vruchten maken. Leuk om zo mee te maken. - Terug naar de boot waar het begon te regenen. Gelukkig zaten we overdekt en konden we snel weer van boord om te gaan lunchen. Hier hebben we zelf erg lekkere loempia's gemaakt met elephant fish. - Na de lunch nog met het bootje rond gevaren om tenslotte te stoppen bij de plek waar de bus ons weer kwam ophalen. Hier nog even over een markt gelopen waar ze wederom veel verkochten. Ook kon je veel soorten levende slangen kopen, schildpadden, kikkers, allemaal om op te peuzelen. Niet echt ons ding, dus toch maar snel doorgelopen nadat we wat foto's hadden gemaakt.
Bij het marktje stond onze chauffeur ons weer op te wachten, zodat we meteen verder konden. Na een goed uur kwamen we in Can Tho aan, de 5e grootste stad van Vietnam. Sinds een jaar of 8 is er een brug om de rivier over te gaan, daarvoor moest men met een pond de rivier oversteken. Dit is dus toch wel wat gemakkelijker. - Ook nog even gestopt om te zien hoe ze levende ratten in een kooitje aan straat proberen te verkopen. Ook deze zijn voor menselijke consumptie en worden geslacht waar je bij staat. - Nadat we in hadden gecheckt bij het hotel en van de gids hoorden dat we morgen om 7u30 weer op pad mogen om 2 drijvende markten te bezoeken, zijn we het stadje ingelopen. Eerst even een plek bekeken om later op de avond misschien gemasseerd te worden. Daarna een heerlijk biertje gehad. We wilden er tortilla chips met guacamole, maar dat was uitverkocht. Later in een ander tentje wat gegeten, wat niet erg bijzonder was. Op naar het hotel, even douchen en dan lekker laten masseren. Daar besluit Monique om lekker op de kamer te blijven, Jaap gaat alleen. - Lieve mensen, tot morgen! Onze laatste volledige dag Vietnam en Mekong delta. We hebben er weer zin in. - @ Ad & Henny: teen is weer aardig opgeknapt, weinig last van. Het viel dus allemaal wel mee. Geniet morgen lekker van de herfstwandeling en van het 1 uur langer durende weekend! - @ Annie & Chris: dank voor de felicitaties. Hopelijk hebben jullie ook vaak op/ met ze geproost, onder het genot van een lekker hapje. En wij genieten elke dag volop van alles wat we zien en meemaken.

Location:Can Tho

1. Hallo Jaap en Monique helaas had ik gisteren geen tijd om te reageren,mik las dat het met je teen weer beter gaat,gelukkig maar. Wat een mooi verslag weer en de foto's zijn ook weer kleurrijk. Maar die slangen en kikkers daar zou ik ook niets van lusten hoor,ik moet er niet aan denken. We wensen jullie morgen weer een mooie dag liefs xxx Theo en Ria