dinsdag 8 oktober 2013

Dag 4: Hanoi - Quan Lan

Vanochtend moesten we om 8u00 klaar staan, voor onze trip naar Halong Bay en aansluitend naar Quan Lan. Eerst een Nederlands ontbijt, met vandaag ook fruit erbij: er was een grapefruit en dragon fruit schoongemaakt. Dit was een welkome afwisseling.
Vandaag mochten we voor het eerst met privé chauffeur en gids op pad. We denken dat onze gids Huang heet, maar het Vietnamees blijft een lastige taal.

Na een 4 uur durende rit, waarbij we onderweg zijn gestopt bij een erg toeristische plek die zijde, leer en geborduurde spullen verkocht. Ook zag je er dames aan het borduren. Hier hebben we even rondgelopen, om daarna met ons busje verder te rijden naar Halong Bay.

Onderweg nog wel even de oogjes dicht gehad. Huang wist ons aardig wat van de geschiedenis van Vietnam en voornamelijk Hanoi te vertellen. Dit was interessant om te horen, hoewel hij soms best lastig te verstaan was.

In Halong Bay konden we in een klein tentje lunchen. Sinds Jaap gisteren voor de nasi is gegaan en dit goed smaakte, houden we hier een beetje aan vast. Wederom smaakte de nasi goed. De kip die erbij was, was helaas een beetje droog. Desalniettemin hebben we lekker gegeten. Onze chauffeur heeft ons bij de haven af gezet, waar we nog een minuut of 50 zouden moeten wachten op onze boot naar Quan Lan. Gelukkig was de boot eerder, waardoor we al op de boot konden zitten. Naast ons kwam een Frans stel zitten, wat aan het backpacken was. Ook zaten er wat Vietnamese mensen op. Uiteindelijk zat de boot aardig vol en vertrokken we na 14u00. De boottocht zou een 1,5 uur duren. Volgens Huang was de slowboat (die er 4 uur over doet en meer tussen de rotsen door voer) uit de running, sinds de speedboot er was. Jammer voor ons, want nu gingen we in een rechte lijn (op 2 eerdere stops na bij andere eilanden) naar Quan Lan. Wel hadden we adembenemende uitzichten onderweg.

Op het eiland aangekomen stonden er een soort tuktuk's klaar, om ons naar het stadje te brengen. De rit naar het hotel duurde een minuut of 10. Daar aangekomen kregen we onze sleutel. Op de kamer bleek de airco niet te werken. ook hoorden we zo hard varkens schreeuwen, dat het leek of ze bij ons op de kamer stonden. Bij navraag bleek de airco pas na 18u00 te werken (aangezien er weinig stroom op het eiland is) en worden de varkens morgenvroeg geslacht. Ze proberen het vlees dan dezelfde dag te verkopen, zodat het vers blijft. Nu maar hopen dat ze morgen wat stiller zijn als ze geslacht worden...

Aangezien het hier rond 18u00 donker wordt en we rond 17u00 net ons eerste biertje ophadden, besloten om lekker in het hotel te blijven zitten. Volgens Huang ook de enige plek in de buurt om een biertje te drinken.
Ons avondeten bestond uit een portie nasi, inktvis en loempia's met lekkere pittige saus en sojasaus. Wederom prima gegeten en als nagerecht wat heerlijke mandarijntjes gehad. We kunnen er weer tegenaan. Ondertussen is het 20u00 en werkt de airco ook. De biertjes smaken goed, maar er is hier weinig te beleven. Dus waarschijnlijk lekker vroeg naar bed, na wederom een leuke dag waarbij we een relatief korte afstand hebben afgelegd maar de reistijd lang was.

@ Theo en Ria: Hopelijk hebben jullie van dit verhaal ook weer genoten!

Location:Quan Lan

1. geweldig zoals het eruit ziet en zoals jullie het beleven.
    geloof dat ik maar even kom koffie drinken.
    nog veel plezier. groetjes Mia

2. Ja hoor we genieten met volle teugen,alsof we er zelf bij zijn. Wederom prachtige foto's dikke kus van ons theo en ria

3. Eindelijk tijd genomen om de mooie verhalen ook te lezen! Mooie foto's. Enne ... doe me een lol, steek alleen een straat over als het echt niet anders kan (één keer per week vind ik wel de max) ;)