donderdag 21 november 2019

Dag 21: Kaapstad

Helaas bleek het bed toch wat aan de kleine kant te zijn en hebben we elkaar vannacht aardig in de weg gelegen. Ook is de kamer erg licht, je zou denken dat we hier inmiddels aan gewend zouden zijn, maar dat is helaas niet zo. Tegen 9u30 zitten we aan het ontbijt en een minuut of 20 later komen Theo en Ria bij ons zitten. We ontbijten samen en dan pakken we snel onze spullen. Om 13u00 hebben we een tour naar Robbeneiland geboekt en we willen op tijd bij het Waterfront zijn. We gaan met onze auto, want dan kan Monique rijden en de weg gaat voorspoedig. We zijn rond 11u30 bij het Waterfront en kunnen de auto in een parkeergarage parkeren. We twijfelen nog of we een vest zullen meenemen, maar het zonnetje schijnt en we hebben er vertrouwen in. We zoeken vast waar we ons straks moeten melden en drinken nog een drankje op een terras. Volgens Theo hebben ze hier een goede kaart voor vanavond, maar we gaan zien wat de dag brengt.

Om 12u30 melden we ons bij de plek waar de boot zal vertrekken. We mogen mooi achteraan aansluiten en wachten tot we de boot (een veerpont voor passagiers) op mogen. Monique neemt nog even een tabletje tegen zeeziekte in en dan mogen we rond 12u50 de boot op. Iets na 13u00 vertrekken we en het is een beetje een hobbelige tocht. Gelukkig zijn we er na een half uurtje. Na een kleine sanitaire stop mogen we een bus in. Deze zit helemaal vol, met voornamelijk Turkse mensen. Ook hebben we een paar Duitsers en een paar Zuid-Afrikanen in onze bus zitten. We rijden maar liefst 300 meter en dan mogen we al weer uitstappen, we zijn bij de gevangenis aangekomen, waar het eerste deel van de toer begint. We worden ontvangen door een man die 4 jaar vast heeft gezeten op Robbeneiland. Helaas is deze man niet altijd goed te verstaan, dus we krijgen niet alles mee van wat hij zegt. Hij vertelt eerst van alles buiten de gevangenis, dan gaan we naar binnen naar een grote zaal en krijgen we uitleg over de omstandigheden voor de gevangenen in de gevangenis. Het matje wat je op 1 van de foto's ziet, is heel lang het matras geweest voor de gevangenen. Pas later kwamen de stapelbedden. We lopen door naar een binnenplaats en krijgen daarna cel nummer 7 te zien, dit is de cel waar Nelson Mandela heeft gezeten. En dan zit het gevangenis deel erop.

We mogen weer een bus in en hebben een nieuwe gids, die ons nog in de bus over het eiland rond zal leiden. De naam Robbeneiland is door de Nederlanders bedacht, omdat er robben (zeehonden) op het eiland zaten toen ze het ontdekten. Nu wonen er vooral de mensen die bij het museum werken op het eiland en zij gebruiken de veerboot om hun boodschappen op het vaste land te halen. Na een tijd hebben we een stop, hier is een winkeltje en zijn er toiletten. We halen wat chips voor in de bus en als we weer verder gaan, neemt een Turkse gids de microfoon over, want alle Turkse mensen die in de bus zitten snappen het Engels niet en nu gaat zij even alles vertalen wat er gezegd is. Dit duurde erg lang voor ons gevoel en wij begrepen hier natuurlijk niets van. Maar na een hele tijd krijgt de gids weer de microfoon terug en bedankt hij iedereen voor de aandacht, we zijn weer bij de boot aangekomen. Nu hebben we een luxere boot, met leren stoelen en aan beide kanten ramen. Wederom hebben we een hobbelige tocht, maar we zijn al na 20 minuten weer op het vaste land. En we worden verwelkomd door 2 zeezonden.

We gaan met z’n vieren in het zonnetje op een terras zitten en Ria en Monique halen toch nog even een lange broek/ rok uit de auto en een vest. Ze hebben het toch wel fris gekregen. We delen wat tonijn tartaar en sushi samen en besluiten er nog wat sushi bij te bestellen. Helaas is dit wat veel, waardoor we denken dat we de rest van de avond ook niet meer hoeven te eten. Maar we zullen het gaan zien. We bestellen nog wat te drinken en als de zon achter de huizen is verdwenen, lopen we nog wat rond bij het Waterfront. Er zijn nog wat Afrikaanse roepen aan het dansen en muziek aan het maken, wat voor een gezellige sfeer zorgt. Maar na een tijdje zijn we wel uitgewandeld en gaan we lekker terug naar het hotel.

Jaap regelt een plekje bij de haard en we drinken onze overgebleven wijn van gisteren op en gaan samen toepen. Zo zitten we een tijd gezellig samen bij de haard en toepen en drinken we wat. Maar rond 23u30 houden we het voor gezien en gaan we lekker naar onze kamer om hopelijk lekker te slapen.

1. Geniet nog lekker van jullie laatste dagen daar. Dikke knuffel voor jullie alle vier van ons

2. Gezellig de laatste dagen samen. Geniet er van en we wensen jullie een goede vlucht terug. Liefs en dikke knuffels voor alle vier van c&a