woensdag 20 september 2017

Dag 19: Uvita

Nog even als aanvulling op de blog van gisteren: als we in ons huisje komen is het daar redelijk donker, want we hebben niet zoveel lampen aan. Monique loopt richting wasbakken en voelt dat ze half op iets staat en ziet iets wegspringen. We doen de lampen aan en het blijkt een kikker te zijn. Best een schattig beestje, maar voor de nacht willen we hem toch graag buiten hebben. En aangezien we niet weten of hij giftig is, durven we hem niet zomaar op te pakken. Jaap probeert hem met ons hotel informatie boekje naar buiten te jagen, maar hij gaat in een kleine spleet naast het kastje van de wastafel zitten. Dan maar de selfie stick pakken, dit werkt beter. Hij probeert nog af en toe de andere kant op te springen, maar we weten hem toch buiten te krijgen. Daar zit hij nog een hele tijd zielig voor de deur, maar gaat na een tijdje dan toch verder. En wij kunnen rustig naar bed.

Nadat we gisteren nog een tijdje hadden zitten nadenken wat we vandaag als laatste "grote" activiteit hier wilden doen, werd het toch ATV (quad) rijden. Doordat we een aardig glazen huis hebben en er niet overal een gordijn zit, waren we mooi vroeg wakker. Na ons bekende yoghurt met fruit en granola ontbijt, hebben we onze rugzak gepakt en zijn op pad gegaan. Het is naar het dorp een km of 3 rijden, maar doordat de helft dirtroad is, doen we er zo'n 15 minuten over.

Maar we zijn nog mooi op tijd. Natuurlijk moeten we een formulier tekenen dat we dit vrijwillig doen, maar dat doen we ook. We hebben er veel zin in. We wachten nog even tot de groep compleet is, in totaal rijden er naast ons nog 5 anderen mee en Luis, een van de gidsen, rijdt in side by side buggy met zijn broertje erbij en Diego, de andere gids, sluit de rij. We krijgen een kleine uitleg over hoe de ATV werkt en dan gaan we op pad. We rijden eerst een stukje in de buurt om het gevoel met de ATV te krijgen. Luis rijdt voorop, Monique erachter, daarachter Jaap en de rest sluit de rij. Het is wel weer leuk om voorop te mogen rijden.

Het inrij rondje gaat goed en we gaan op pad. Het eerste stuk is een stuk gewone weg, waar we een km of 50 per uur gaan, maar hier gaan we snel vanaf en gaan een keien weg op. Toch valt het hobbelen hier nog erg mee. Na een tijdje stoppen we, om even van het uitzicht te genieten. Vanaf de plek waar we staan, kunnen we de Whale's Tale (de zand formatie die aan het strand van Uvita ligt die een perfecte natuurlijke weergave van een walvis staart vormt) erg goed zien. Natuurljk maken we hier wat foto's en genieten van het uitzicht. Dan is het tijd om verder te gaan.

We stappen allemaal weer op onze ATV, maar niet voordat we deze in 4WD hebben gezet. Het gaat wat avontuurlijker worden. We vervolgen onze weg richting de watervallen. We gaan door waterplassen, over hobbelige keien wegen en door modder. Hoe langer we erop zitten, hoe leuker het wordt en hoe meer en harder je durft. Bij de waterval (San Luis) stoppen we en lopen we het laatste stuk. Het is erg glibberig en er ligt veel modder. We zijn wederom blij dat we onze wandelschoenen hebben aangedaan. Na een tijdje bij de waterval te hebben gekeken en natuurlijk kiekjes hebben gemaakt, gaan we weer naar beneden en vervolgen we onze weg met de ATV. We stoppen nog voor een luiaard die in de boom zit en de volgende stop is een klein winkeltje, waar we wat te drinken kunnen kopen. We drinken beiden een biertje (ja al om 10:40, maar je gaat er beter van rijden) en krijgen een stukje bananencake met chocolade aangeboden, wat erg lekker smaakt.

Volgens Luis komt nu het ruige gedeelte en dat klopt wel. We gaan over een redelijke smalle en erg hobbelige weg met grote keien, drempels, geulen in de weg, etc. Maar wat is dit leuk! We genieten beiden volop van deze toer. We stoppen nog een keer bij een uitkijkpunt, om daarna weer verder te gaan. Na een tijdje begint het hard te regenen. We stoppen en om eventueel regenkleding aan te doen, maar deze hebben we niet bij ons. Dus rijden we door. Het regent even heel erg hard, maar na een kleine 10 minuten stopt het ook weer en schijnt het zonnetje weer. Het is perfect weer voor deze tocht. Zo rijden we lekker door, het ene stuk weg is wat begaanbaarder dan het andere stuk, maar het blijft super.

We stoppen nog bij een waterval vrij dicht bij ons hotel. Hier kan je het water in en eventueel van een natuurlijke glijbaan af. Maar de weg omhoog is glibberig en stijl en we hebben geen waterschoenen bij ons. Jaap klautert natuurlijk wel naar boven, Monique houdt het bij filmpjes maken. Als iedereen klaar is met zwemmen en glijden, wacht Diego boven op ons met vers gesneden ananas, mango en watermeloen. Een erg smaakvolle snack. We bellen nog even om Ad met zijn verjaardag de feliciteren en dan rijden we terug naar het stadje. Alles is perfect gegaan, maar bij de laatste keer afremmen rijdt Monique natuurlijk vol tegen de jongen voor haar op. Gelukkig ging het niet hard en is iedereen ongedeerd gebleven. Toch jammer dat dit dan in de laatste minuten nog moet gebeuren. Maar wat was het een belevenis. Echt heel anders dan quad rijden in Nederland.

We besluiten om naar het hotel te gaan, om hier een duik te kunnen nemen en wat te eten. In het zwembad koelen we heerlijk af en na wat chicken wings en calamari te hebben gegeten is het tijd voor de (bijna) dagelijkse baantjes zwemmen van Monique.  We drinken nog een biertje en gaan daarna naar ons eigen terras. Hier kunnen we mooi klooien met een filmpje en alvast de blog typen, voordat we straks weer een hapje in het dorp gaan eten. En dan morgen de laatste dag alweer. Tot nu toe staat er weinig op de planning, eens kijken of we nog naar het strand kunnen.

@ Ad & Hennie: Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn.
@ Theo & Ria: Het gaat inderdaad snel, maar we hebben erg veel leuke dingen gedaan en gezien. En de sushi was inderdaad heerlijk!
@ Karen: Thanks voor het duimen voor goed weer. Het is tot nu toe, op 2 korte buitjes  na, droog geweest :).