woensdag 23 oktober 2013

Dag 19: Hoi An

Vanmorgen hadden we alle tijd. Pas om 15:00 zou ons geboekte programma beginnen. Jaap was toch al om 7:00 wakker, dus maar eens gekeken wat Apple aan nieuwe spullen aangekondigd had gisteravond. De nieuwe MacBook Pro beviel wel, dus die zullen we na de vakantie maar bestellen.
Monique was minder blij van de Apple presentatie, want ze was hierdoor ook al om 7:00 wakker.
Rond 9:15 aan het ontbijt. Er was ruim voldoende keuze, toch maar voor een stokbrood met omelet/spiegelei genomen.
Daarna het dorpje in op zoek naar leuke souvenirs (uiteraard allemaal nep spul) maar we zullen de thuisblijvers ermee lastig vallen!
Monique heeft na lang twijfelen een paar leren slippers laten aanmeten, die ze rond 19:30 kan gaan ophalen. Dankzij haar verfijnde onderhandel techniek, betaalt ze er veel te veel voor waarschijnlijk. Maar het moet de beste tas en schoenmaker van Hoi An zijn. Thuis zullen we er de schoenenexpert er nog maar eens naar laten kijken.
We hadden gisteren een 5-rittenkaart gekocht, dus we hadden nog wat cultuur te snuiven. Eerst de Japanse brug bezocht,

Daarna een tempel met heel veel hele grote wierook kransen aan het plafond.

En tenslotte een ambachten museum.

Waar ze ons duidelijk hebben gemaakt dat veel producten hier 100% zijde op het label hebben staan terwijl er geen of veeeeel minder zijde inzit. Makkelijk te constateren door er een aansteker bij te houden.
Zijde ruik naar verbrand haar.
Zijde/katoen ruikt naar papier
Plastic ruikt uiteraard naar plastic.
Dus de fik in de souvenirs!
We moesten tussen de middag maar de lunch overslaan zodat we voldoende honger zouden houden voor de culinaire tour 's middags/'s avonds.
Dus alleen maar wat gedronken om daarna de koffers alvast in de pakken, zodat we dat 's avonds niet meer hoeven te doen. Ook de was laten doen en deze keer netjes zonder wasmiddel en redelijk kreukvrij terug gekregen.
Op naar onze middagtour. De dames waren een paar minuten te laat, maar kwamen al verontschuldigend op ons afgelopen. We hadden beiden een eigen gids, genaamd Linh en Phuong. Twee gezellige studentes van 22 jaar, die een aardig woordje Engels spraken. We kregen een blaadje met daarop de gerechten van vandaag en het was een indrukwekkende lijst.
Na de korte ontmoeting gingen we op hun brommers op pad. Eerste straat tentje was ongeveer 'n minuut rijden. Hier werden we getrakteerd op een broodje (baguette) gevuld met groenten, vlees en saus. Een super begin. Beiden het broodje bijna helemaal opgegeten. Risico dat we de andere 9 dingen niet meer allemaal op zouden krijgen. Maar goed, na dit goeie begin door gegaan met nog 3 andere toeristen en drie gidsen. Op naar het marktje. Over dit soort marktjes liepen we al verschillende keren, maar nog nooit de intentie gehad om er te eten. Het rauwe vlees buiten de koeling zit er meestal ook niet uitnodigend uit. Maar goed, nu hoorde het erbij. Ons tweede tentje was dus op de markt. Hier noodles, met vlees en groenten gehad. Wederom erg lekker. Een van de gidsen had 2 hapjes ergens anders gehaald en konden we dit gerecht meteen proberen. Wederom lekker en we zouden zoiets zelf nooit uitzoeken. Daarna op een andere plek nog een hapje van kwartelei.
We zaten al aardig vol, maar de reis ging door. Naar het hoogtepunt, "Balut eggs". De omschrijving was "it's not egg, it's not duck. Just between". Het was inderdaad een tussenei. Een ei met daarin eende foetus. Niet echt ons ding. Maar goed, kijken hoever we zouden komen. Ei open, vocht proeven. Viel nog wel mee! Daarna de rest eruit. Bestond uit soort eigeel en al echt een klein eendje. Snavel. Ogen. Eigeel was goed te doen, mini eendje iets minder.

Het restaurantje daarna zou je toerist helemaal niet vinden, maar hier hadden ze een specialiteit, en die moesten we proeven. Geinig lekker klein hapje. Door naar door naar het voorlaatste restaurant. Hiervoor zaterdag we een tijdje op de brommer en we kwamen uit bij een tentje vlakbij de zee. Hier seafood gehad. Allemaal erg lekker, maar we zaten al aardig vol.
Hier nog gezellig een biertje gedronken en toen terug. De 3 andere toeristen en hun gidsen namen afscheid, en wij gingen met onze gidsen weer terug.
Aangezien Monique de schoenen voor 20:00 zou moeten ophalen/passen gingen de meiden mee. Zouden we daarna wel toetje doen. In de winkel waren de schoenen er nog niet. Dus we gingen alvast aan het toetje om later terug te komen. Het toetje was een drankje van bonen, maïs en nog vanalles, klinkt niet echt als toetje, maar was wel lekker. En wederom een gerecht wat we zelf nooit zouden bestellen.
Aangezien we nog even tijd hadden voordat we terug moesten naar de schoenmaker, zijn we nog wat aan het wandelen gegaan. De meiden hadden helemaal geen haast en vonden het leuk om mee te lopen. Foto gemaakt voor een van de stalletjes waar ze lampionnen verkopen. Het hangt er hier helemaal vol mee.

Bij de schoenmaker hadden ze de schoenen ondertussen wel, dus de puntjes konden op de i. Niet helemaal gelukt dus ze moesten nog iets aanpassen, zou nog even duren en of we het morgen zouden kunnen halen. Was niet mogelijk, dus ze moesten het nu maar aanpassen. Schoenen zouden ze bij het hotel afgeven, en ze stonden later die avond netjes klaar.
Dus onze gidsen hebben ons afgezet bij ons hotel en daar hebben we afscheid genomen. We kunnen terug kijken op een heel erg gezellige en bijzondere ervaring met enthousiaste gidsen/studenten.
De hele ervaring Hoi An was sowieso al erg leuk en we hebben geweldig weer gehad, veel zon. Het is een sfeervol oud stadje (althans, het deel waar wij zaten, daarbuiten veel grote hotels en resorts). Hier zouden we makkelijk een paar dagen extra kunnen vertoeven.
Maar we moeten door, morgen om 6:00 naar het vliegveld. Dus weer eens vroeg opstaan.
@ Ad & Henny: die restaurantjes klinken goed, maar eens goed naar kijken als we terug zijn. Hoe was de wedstrijd Ajax-Celtic? Gezellig samen gekeken? En de aflevering van VI hebben we grotendeels gehoord, beeld bleef uit en geluid na een hele tijd ook.
@ Theo & Ria: onze vakantie blijft inderdaad geweldig. Elke dag ontdekken, zien en ervaren we weer nieuwe dingen. We hopen dat jullie het beiden leuk hebben gehad het weekend. Nu weer met het gewone leven bezig?
@ Appie & Trix: het regenachtige weer is hier vandaag behoorlijk goed gemaakt met veel zon en geen regen. En het weer heeft inderdaad weinig invloed op ons humeur. Heeft Appie een goede verjaardag gehad? En of er een tegenprestatie komt? Nog geen idee, maar mocht het zo zijn dan houden we iedereen natuurlijk op de hoogte.

Location:Hoi An

1. Hallo lieverds,wat is het toch wat,kun je eens uitslapen en dan is Jaap al zo vroeg wakker,maar dan heb je wel een lange dag om te genieten. Gelukkig ihebben jullie weer zon en warmte. Ben erg benieuwd naar de mooie souveniers..... De foto's zien er weer prachtig uit. Ik zie monique al met de aansteker,zuulen ze daar blij mee zijn ha ha ha. En wat hebben jullie weer lekkere hapjes gehad,allen met dat eendje leek me niet zo fijn. Nou die schoenen/slippers zal ik wel bewonderen als jullie weer thuis zijn maar dat duurd nog even. Liefs xxx Theo en Ria

2. We hebben weer genoten van alles wat jullie zien en meemaken.Gelukkig dat Ad mocht er problemen zijn met Monique haar leren slippers ze altijd nog kan aanpassen.Ook leuk zo'n culinaire tour al zouden wij niet alles proberen, Chris had dan toch liever één zigeuner snitsel . We wensen jullie morgen weer één mooie dag en één goede reis. Veel lieve groetjes C&A