donderdag 28 september 2017

Dag 21: Uvita - Amsterdam

We hebben vanochtend onze wekker mooi op tijd staan, aangezien we rond 7u00 in de auto willen zitten. Het is een reis van 3,5 uur en we willen onderweg nog ergens ontbijten. Ook moeten we natuurlijk de auto nog inleveren bij het vliegveld en we zullen om 14u15 vertrekken naar Panama City.

We zitten inderdaad mooi op tijd in de auto en de reis gaat erg voorspoedig. Het is helemaal niet druk op de weg en we kunnen mooi doorrijden. Onderweg stoppen we bij een tentje waar erg veel auto's staan voor een ontbijtje. We bestellen beiden een jus d'orange en wat scrambled eggs met bacon en toast. Helaas is het ontbijt niet heel bijzonder, alles is erg vet. Maar goed, we hebben iets binnen en vervolgen onze reis.

We komen mooi op tijd bij het afgifte punt aan, waar de auto gecontroleerd wordt en wij alle spullen uit onze auto halen. Met een shuttle busje worden we naar het vliegveld gebracht. We hadden ergens gelezen dat je een bedrag op het vliegveld moest betalen om Costa Rica weer uit te mogen, dus we lopen naar deze balie. Maar de mevrouw verwijst ons naar de incheckbalie, waar we dan ook maar heen lopen. We konden helaas niet van tevoren inchecken, dus hebben we voor beide vluchten stoelen bijna helemaal achteraan in het vliegtuig. Volgens de man die ons incheckt kunnen we in Panama nog proberen om andere stoelen naar Amsterdam te krijgen, maar dit kan hij helaas niet regelen. Dan maar door naar de douane, waar alles ook erg vlekkeloos gaat. We hebben, zoals bijna altijd, weer ruim de tijd om nog even rond te struinen op het vliegveld en onze laatste colones te verbrassen.

Ons vliegtuig vertrekt mooi op tijd en na een rustige vlucht komen we aan in Panama City. Hier proberen we om onze stoelen, we zitten hier echt in de laatste rij, nog te veranderen. Er staat al een hele rij, maar we mogen er langs lopen om hiernaar te laten kijken. De vlucht zit nagenoeg helemaal vol, maar er zijn nog andere plaatsen aan het raam. Deze nemen we en Monique heeft nog wel zin in een hotdog, die nog even lekker verorberd wordt. Daarna is het weer wachten tot we mogen boarden en gaan vertrekken. Maar ook dit loopt allemaal aardig soepel en ook deze vlucht vertrekt mooi op tijd. Vanuit de cockpit wordt er aangegeven dat we een stuk om gaan vliegen, i.v.m. de orkaan Maria waar we natuurlijk niet overheen willen vliegen, maar we zouden nog steeds op tijd moeten landen.

De vlucht is wel wat hobbeliger dan anders, maar gelukkig geen heftige turbulentie. Allebei dutten we redelijk wat tijdens de vlucht, waardoor we om 12u30 redelijk uitgerust in Nederland aankomen. Als we het vliegtuig uit zijn, worden we meteen verwelkomd door marechaussee met drugshonden, maar gelukkig hebben we natuurlijk niets bij ons. Ook mogen we ons paspoort even laten zien, om daarna door te lopen naar de douane. Na een half uur zijn we bij de bagagebanden, die helaas nog niet draaien. Dit blijkt ook nog een tijd te gaan duren, we staan er al een half uur voordat de eerste koffers op de band liggen. En na nog eens 10 minuten komen die van ons. Helaas houdt dit in dat we de shuttle naar het hotel hebben gemist en dan buiten nog een half uur op de volgende moeten wachten. Dit is wel jammer, want we hadden natuurlijk al op weg naar huis willen zijn. Maar helaas is het niet anders. Maar goed, bij het Vandervalk aangekomen, haalt Jaap de auto op en rijden we lekker weer naar huis. Onderweg hebben we nog wat files, maar rond 17u00 zijn we dan eindelijk thuis, na een heerlijke vakantie!