vrijdag 15 november 2019

Dag 15: Plettenberg Bay

Natures Valley

Vanochtend slapen we eerst eens lekker uit tot 8u30. We zijn daarvoor al wel vaker wakker, maar blijven nog lekker liggen. Tegen 9u00 gaan we aan het ontbijt, wat er erg verzorgd uitziet. We hebben voor het eerst in lange tijd weer kaas en vlees voor op brood, er ligt zelfs smeerkaas. We krijgen een sapje en allebei een bakje vers fruit aan tafel. Het smaakt ons erg goed. Na het ontbijt maken we een plan van wat we gaan doen en we gaan voor een wandeling in Nature Valley. Als we bij de auto aankomen, staat ie te stralen in de zon. Schijnbaar heeft iemand hem gewassen, wat een leuke verrassing is. Dit deel is een stuk minder toeristisch dan Tsitsikamma, het nationale park waar je ook activiteiten kunt doen. Er wordt ons een wandeling van een kilometer of 6 aangeraden, maar daar schijn je wel 2,5 uur over te doen. We rijden naar de oceaan, waar het startpunt is. Er tegenover zit een winkeltje en we slaan nog even 1,5 liter koud water en wat mueslirepen in. Dan gaan we op pad.
De eerste meters zijn over een strand, maar al snel zien we een bordje waar we het bos in kunnen. Het begint redelijk rustig, maar al snel gaat het behoorlijk omhoog. Het pad is verder goed, alleen het klimmen gaat vooral bij Monique niet zo snel. Er wordt regelmatig “van het uitzicht genoten” terwijl we tussen bomen staan, om even op adem te komen. Na een tijdje door het bos te hebben gelopen, komen we bij een afzetting tegen waarop staat dat we niet verder mogen lopen, aangezien het pas slecht was door afgebrokkelde rotsen. Maar we hadden in de lodge gehoord dat we ons hier niets van aan moeten trekken, dus dat doen we dan ook maar niet. We lopen dus gewoon verder. Ook komen we het Engelse stel waar we gisteren even mee gebuurt hebben tegen, zij komen van de andere kant. Na een tijdje buffelen, komen we bij een uitkijkpunt uit. Hier hadden we, toen wij beneden stonden, ook mensen zien staan. Dus we zijn al een aardig eind geklommen. We genieten even van ons uitzicht en vervolgen onze weg.

Na een tijdje komen we bij een t-splitsing, linksaf gaan we naar de zoutwaterrivier en rechtsaf staat niets aangegeven. Jaap denkt dat we linksaf moeten, maar weet het niet zeker. Op hoop van zegen dan maar. De weg gaat hier in ieder geval weer naar beneden. Na een tijdje aan het dalen te zijn geweest, wil Monique toch nog wel even op de het kaartje kijken dat Jaap mee heeft genomen, want deze weg weer omhoog als we fout zitten, ziet ze ook niet zitten. Maar we zitten goed, dus dat is een geruststelling. Na een tijdje komen we weer bij het strand en de rivier uit. Het strand heeft hier een mooie rode/ roestbruine kleur.

We wandelen weer een stukje over het zand en kunnen dan onze weg weer door een stukje bos vervolgen. Hier komen we wat hardlopers tegen, wat we best fanatiek vinden. Maar wij vervolgen onze weg. We komen bij rotsen uit, waar we overheen mogen klauteren. Gelukkig gaat dit allemaal goed en vallen we niet. Monique stapt wel met 1 voet in een plas water en haar schoen en sok is helemaal nat, maar gelukkig is het lekker weer en droogt het snel. We klimmen en klauteren nog wat verder en komen na een tijdje weer bij het strand uit. In totaal hebben we een kilometer of 4 gelopen en hebben er een uur en 45 minuten over gedaan. Maar het was een mooie wandeling om te maken. We trakteren onszelf op een ijsje en een blikje cola en gaan terug richting lodge. We hopen hier nog een lunch te kunnen krijgen.

Bij de lodge aangekomen, gaat Jaap lekker bij het zwembad liggen en Monique gaat eerst even douchen. Daarna bestellen we beiden een glas wijn en een salade met zalm en avocado (en ons ons verzoek ook uitjes erbij), wat ons heerlijk smaakt. Daarna is het tijd om bij het zwembad te relaxen. Monique trekt nog een paar baantjes in het (ijs)koude water, maar houdt dit ook snel voor gezien. We drinken nog een wijntje en gaan dan even naar onze kamer zodat Jaap een nieuw filmpje kan maken en Monique een nieuw verhaal kan typen. We zijn het er wel over eens, dat we hier best een nacht langer zouden willen zijn. Er is nog genoeg te doen in de omgeving en het is een fijne lodge op een superlocatie.

We gaan nog wat borrelen voor het eten. We eten vanavond weer in de lodge, dit is ons gisteren prima bevallen en we hopen dat het vanavond weer lekker zal smaken.

@ Theo & Ria: We hopen inderdaad in Mosselbaai (waar we morgen heen gaan) weer wat moois te mogen spotten! Maar dat hopen we voor jullie natuurlijk ook.
@ Ad & Hennie: Fijn dat jullie weer bij gelezen zijn en dat het met jullie goed gaat. :)

1. Hahaha, love the blooper in het filmpje?
    Komt er nog een after movie met alleen maar bloopers?