donderdag 14 september 2017

Dag 13: Arenal - Rincon de la Vieja

Vandaag is het de dag dat we weggaan uit Arenal en op weg gaan naar een nieuwe locatie. Als we wakker worden, zien we de vulkaan in de wolken. Alle overige dagen was deze in de ochtend in ieder geval mooi zichtbaar, dus voor ons een teken dat het dan ook echt tijd is om te gaan. Na het ontbijt pakken we onze spullen in, om rond 10u00 te vetrekken. We hebben reis van ongeveer 3 uur voor de boeg.

We checken uit en gaan op weg. Jaap rijdt het eerste stuk, wat langs een mooi meer, Laguna de Arenal, gaat. Het is een aardige kronkelweg, met af en toe behoorlijke gaten erin. Maar de uitzichten zijn fenomenaal. Helaas blijft het altijd lastig om dit mooi op de foto te krijgen, maar we hebben ons best gedaan. Ook komen we een redelijk Oostenrijks gebouw tegen, wat we even op de foto zetten. Want dit ziet er echt totaal niet Costa Ricaans uit.

Na een hele tijd zo geslingerd te hebben, neemt Monique het stuur even over. Al dat gekronkel kan ze niet zo goed tegen. Helaas is het snel gedaan met deze mooie weg en gaan we de "snelweg" op. De reden dat het tussen aanhalingstekens staat, is omdat het een weg is waar je maximaal 90 km per uur mag op sommige stukken. Maar ook hier staan scholen langs de weg en dan mag je maar 25 km per uur, net als in de dorpen en steden. De snelheden wisselen hier dus snel, maar het is een goed aangelegde weg en er is weinig verkeer. We komen langs een voor Costa Ricaans begrippen grote stad, Liberia genaamd. Hier zien we een McDonalds, waar we toch even stoppen voor een burger en wat kipnuggets. Ook zou hier een Walmart moeten zitten, een Amerikaans warenhuis, waar we willen kijken voor een andere selfiestick. Helaas vinden we deze niet hier, dus gaan we weer verder.

Jaap rijdt het laatste stuk. Dit is nog een klein stukje snelweg en daarna weer achteraf weggetjes, met als hoogtepunt de laatste 15 op een dirtroad te rijden. Nu merken we wel dat we een 4x4 auto hebben, dit rijdt toch, zeker op dit soort wegen, een stuk comfortabeler. Een beetje jammer dat we bergop bijna niet vooruit komen, maar dat nemen we dan maar op de koop toe.

En dan komen we aan bij ons nieuwe onderkomen. Het ziet er al erg leuk uit bij aankomst. De receptioniste heet ons welkom en legt wat dingen uit over het hotel. Ook krijgen we een upgrade van kamer, we hebben een privé huisje met een kingsize bed, in plaats van 2 kleinere bedden. Hier zijn we natuurlijk blij mee. Ook krijgen we een welkomstdrankje, wat natuurlijk altijd lekker is. Na de uitleg halen we de koffers uit de auto en parkeert Jaap de auto. We worden daarna met koffers bij ons huisje afgezet. Ook hier is het aardig klimmen en afdalen om overal te komen.

Ons huisje ziet er leuk uit van binnen. Een ruim bed, prima badkamer en een veranda met hangmat. Wederom hebben we niets te klagen. We kijken even naar de activiteiten die aangeboden worden, zodat we kunnen bedenken wat we morgen willen gaan doen. Een aantal activiteiten kan zowel per paard, als per ATV (een soort quad). Aangezien de vorige keer het paardrijden wel erg langzaam ging, vooral omdat Monique alleen maar stapvoets wilde, willen we nu wel de ATV proberen. We trekken onze zwemspullen aan en lopen eerst even langs de receptie. Hier boeken we voor de ochtend dat we vertrekken een toer, alleen zijn er momenteel geen ATV's, of we ook per paard willen. Natuurlijk kan dat, maar dan wel alles stapvoets. Dat is geen probleem, dus boeken we een toer om vrijdag per paard langs 2 watervallen te gaan. En morgen willen we zelf naar Rincon de la Vieja National Park rijden. Hier is een vulkaan, helaas mag je ook niet meer daar naar boven lopen in verband met uitbarstingen een tijd geleden. Maar daar zijn 2 paden om te lopen, 1 waar je warme waterbronnen, zwavelmeertjes en pruttelende bronnen kunt zien en 1 naar een waterval. We zullen morgen maar op tijd op pad gaan en eens kijken hoe ver we komen en of we allebei de paden gaan lopen.

We lopen richting het zwembad en de warmwaterbronnen. Het water in het zwembad is niet heel warm, maar warm genoeg om even wat baantjes in te zwemmen. Ook is er een soort, verwarmd door de vulkaan. Hier mag je maximaal 15 minuten inzitten, in verband met de dampen. Het ruikt er erg naar zwavel, dus dit laten we voor vandaag maar even zitten. Monique gaat wat baantjes zwemmen, Jaap gaat naar de warmwaterbronnen. Het zijn er 3, alleen volgens Jaap niet zo warm. Tijdens het zwemmen ziet Monique een aantal keer mooie vogels, maar 1 is er zo duidelijk dat ze weet wat het is, namelijk een toekan. Maar hij is natuurlijk al weg voordat er een foto gemaakt kan worden. Na een tijdje begint het hard te regenen en dit is eigenlijk wel een teken om naar de kamer te gaan, om te kleden en een koud biertje te scoren. Zoals het er nu naar uitziet zijn er weinig andere gasten hier. We zullen vanavond hier in het restaurant een hapje gaan eten, aangezien we toch wat ver van de bewoonde wereld zitten. En morgen kijken we wel weer verder. Vandaag geen mooi gemonteerd filmpje op de blog, hopelijk maken we morgen weer wat meer mee, zodat we hier materiaal voor hebben.

@ Theo & Ria: Het ziplinen was ook echt heel erg leuk om te doen! Je gaat best hard, tussen de bomen door met af en toe geweldige uitzichten.
@ Ad & Hennie: Groetjes aan de oudjes, als jullie ze nog zien. Voor morgen nog een fijne dag gewenst en voor vrijdag een fijne reisdag gewenst! Jaap heeft de website aangepast.
@ Elske & Jeroen: Fijn dat jullie een ontspannen dagje Kaatsheuvel hebben gehad, met natuurlijk als ultieme afsluiter sushi. Jaap heeft het hier ook een keer besteld, maar was echt niet zo lekker als in Nederland.
@ Karen: Ik loop weer als een kieviet! En ik hoop dat ik de volgende keer als je komt logeren ook zo'n leuke aap kan vouwen ;).