zondag 16 september 2018

Dag 3 & 4: Bilbao

Dag 3: Bilbao.

Vanochtend zijn we rond 9u15 vertrokken in Cognac. We hadden nog gehoopt om ergens een Cognactoer met proeverij te doen, maar helaas is alles nog dicht op zondag. En degene die we wilden doen, zat vol. Hadden we toch iets eerder moeten regelen. Aan de andere kant zijn we nu mooi op tijd weg en kunnen we vandaag nog naar het Guggenheim toe (research iets eerder deze week leerde ons dat het Guggenheim op maandag dicht zit) en we kunnen er dus morgen niet heen.

Onze weg gaat wederom zeer voorspoedig. Op wat werkzaamheden na kunnen we lekker door rijden en na een kleine 5 uur arriveren we in Bilbao. Ons hotel ligt midden in het centrum en we parkeren de auto in een parkeergarage vlakbij het hotel. Hier worden we vriendelijk ontvangen en nadat Jaap nog een beetje formule 1 heeft gekeken, gaan we op pad. We beginnen met een biertje en wat pintxos. Beiden smaken prima na een lange auto rit. Maar voordat we hier teveel biertjes gaan wegklokken, besluiten om toch eerst maar naar het Guggenheim te gaan. Van buiten ziet het gebouw er erg futuristisch uit, van binnen vinden we het minder overzichtelijk dan het Guggenheim in New York. Ze hebben wel in de gehele hal van boven naar beneden een stoffen kunstwerk hangen met veel lampjes, palletjes en verschillende kleuren en soorten stof. Het loopt zelfs door tot in de liftschacht, erg mooi om te zien.

We oriënteren ons eerst even op de kaart en wat er op welke verdieping te zien is. Op de 3e (en tevens hoogste) etage is een tentoonstelling van van Gogh tot Picasso. Dit lijkt ons interessant en we besluiten om op deze verdieping te beginnen. Helaas begint deze expositie pas 21 september, dus zijn we net iets te vroeg. We vervolgen onze weg naar een andere ruimte en hier zien we een werk van Andy Warhol hangen, waarin Marilyn Monroe maar liefst 150 keer op te zien is in verschillende kleurstellingen. Helaas mogen we van de werken geen foto's maken, maar het zag er mooi uit. De overige werken spreken ons iets minder aan en we gaan langzaamaan richting de 2e etage.

Hier hangt wat meer kunst uit China. Ook hebben ze hier een tweetal kooien gemaakt, met de in de kooi die in het midden zit een aantal hagedissen. In de kooien die ernaast zitten, zitten een aantal schildpadden aan de ene kant en aan de andere kant slangen. Maar deze kooi gaat over de kooi van de hagedissen heen, dus als we later nog iets beter kijken, zien we ook een slang vlakbij de schildpadden liggen en 1 ligt helemaal bovenin, hij weet vast nog niet of hij graag richting de schildpadden of de andere slangen wil. Het is leuk gemaakt en een keer wat anders dan wat je normaal in een museum ziet. Ook kunnen we van bovenaf naar de begane grond kijken en zien daar een aantal onwijs grote stalen kunstwerken waar je doorheen kon lopen. Van bovenaf leek het alsof je niet overal doorheen kon lopen (aangezien het staal op sommige punten naar buiten liep en op sommige punten naar binnen.

Beneden aangekomen konden we wel overal doorheen lopen, maar vond Monique het iets minder, omdat het in haar hoofd allemaal niet klopte. Toch was het wel erg goed gemaakt. Beneden zien we ook nog hoe alledaagse dingen verwerkt zijn in kunst, bijv. een kroonluchter gemaakt van tampons en grote sandalen met hoge hak gemaakt van pannen en deksels. Erg interessant om te zien. Inmiddels hebben we een uurtje of 2 hier rondgelopen en zijn we wel weer toe aan een biertje. We ronden ons bezoek af en lopen langs het water weer richting het centrum.

Bij een pleintje aangekomen ploffen we neer en drinken een paar biertjes en eten nog wat pinxtos. Helaas koelt het aardig af, dus lopen we even naar het hotel, wat vlakbij ligt, om wat warmere kleren aan te doen en zien al een ander leuk, typisch Spaans, carré pleintje, waar we straks nog wel een hapje en drankje willen nuttigen.

Bij het pleintje kunnen we elke keer net niet vinden wat we zoeken. Uiteindelijk gaan we ergens zitten en bestellen een biertje en een wijntje, maar de kaart staat ons niet helemaal aan. Dus gaan we verder, nadat we onze drankje ophebben. Uiteindelijk, na overal nog wat te hebben gekeken), gaan we bij een restaurantje zitten, waar we beiden een voorgerecht bestellen. Jaap gaat voor de paella met paddestoelen en ganzenlever, Monique gaat voor de coquilles. Beiden smaakt het aardig goed. Inmiddels is het bijna 23u00 en zijn deze oudjes moe na een intensieve (reis)dag. Dus zoeken we het hotel op, om op onze Ieniemienie kamer en ons dito bed lekker te gaan slapen. En morgenavond (of overmorgen) zullen we de volgende dag Bilbao hieronder schrijven, we zijn van plan om per stad een blog te gaan maken :).

@ Karen: Gezellig dat je weer mee leest :) !!

Dag 4: Bilbao.

Na een nacht waarin we beiden veel wakker waren, door ons Ieniemienie bed, gaan we vol goede moed onder de douche. Deze zou allerlei standen moeten hebben, maar we komen niet verder dan de handdouche. Later blijkt dat we dan de achterste ring moeten verschuiven, maar daar hebben we tijdens het douchen niets aan. We gaan op weg naar de ontbijtzaal, met lage verwachtingen. Dit valt ons erg mee, het ontbijt is erg uitgebreid en lekker. Na het ontbijt gaan we op pad.

We willen graag naar een soort treintje die ons naar een mooi uitzichtpunt over Bilbao brengt. Onderweg stoppen we bij een klein kerkje, waar we even naar binnen gaan. Dit is een vrij donkere kerk, waar we vrij snel uitgekeken zijn. Dus vervolgen we onze weg naar het treintje. Na een kleine 20 minuten komen we daar aan en het treintje komt ook net aangereden. We kunnen meteen instappen, maar moeten nog even wachten voor we naar boven gaan. Het voordeel van dit treintje is dat je in een zeer korte tijd een meter of 225 omhoog gaat, met een maximaal stijgingspercentage van 45%. Bij het uitstappunt is meteen een mooi uitkijkpunt over Bilbao, waarin we ons hotel, het Guggenheim en stadion goed zagen liggen.

Zo'n 850 meter verder zou nog een mooi uitkijkpunt moeten zijn, dus lopen we die kant op. Helaas is het een heuvelachtige route die gewoon over de straat gaat en is het uitzicht uiteindelijk het vliegveld van Bilbao. We zien 1 vliegtuig landen en 3 opstijgen als we het genoeg vinden en weer aan de terugweg beginnen. Bij een kroegje stoppen we nog voor iets te drinken en daarna vervolgen we onze weg weer naar het treintje om naar beneden te gaan. We hadden dit op zich ook best willen lopen, maar zien zo niet een goede route om te wandelen en dan is zo'n treintje ook wel makkelijk.

Als we eenmaal weer beneden zijn, lopen we een stukje om ergens een hapje te gaan eten. We hebben weinig zin in pintxos, maar weten ook niet zo goed waar we wel zin in hebben. We kijken bij een restaurantje op de kaart en ze hebben hamburgers. Dit lijkt ons wel wat. We bestellen een biertje en hamburgers en het smaakt ons erg goed. Naarmate we langer zitten, wordt het ook een stuk drukker in dit tentje. Na nog een 2e biertje te hebben genuttigd, gaan we even relaxen in ons hotel. We zijn beiden een beetje moe, Jaap wil het eten van vrijdag nog op de blog zetten en Monique wil zich stiekem alvast een beetje oriënteren op Madrid.

Na een 1,5 uur gaan we weer op pad, nu naar de Kathedraal. Hier hebben we een audio guide die ons wat meer kan vertellen. De Kathedraal is wel mooi, maar niet heel bijzonder. Ook valt het ons op dat er veel maagden waren in Bilbao, bijna elke nis/ kapel heeft een maagd. Als we hier uitgekeken zijn, komen we al lopende bij een markthal uit. Hier zijn een tiental zaakjes met allerlei hapjes en drankjes. We bestellen een biertje en Monique gaat wat kaarten voor het thuisfront schrijven. Dit gaat nog niet zo heel snel, dus een tweede biertje is snel besteld.

Hierna gaan we door naar het Azkuna Zentroa, waar een drietal gebouwen al staand op pilaren in een groot gebouw gebouwd zijn. Het is een soort cultureel centrum, waar o.a. een bibliotheek, fitnesscentrum, zwembad en restaurantjes in zitten. Het grappige aan het zwembad is, dat dit op de bovenste verdieping gemaakt is en je vanaf de begane grond mensen kunt zien zwemmen (in een glazen plaat aan de onderkant van het zwembad). We lopen hier even rond en duiken dan een kroegje in om wederom een biertje te drinken. In dit kroegje zien we beelden van eten uit een kroegje in hetzelfde gebouw en dat lijkt ons wel wat. Dus lopen we daar heen.

Hier bestellen we wat chips, zalm en tonijn, wat ons erg goed smaakt. Als we weer terug willen lopen naar het hotel, blijkt het hard te regenen. Dan nog maar even schuilen onder het genot van een biertje. Daarna lijkt het droog, alleen begint het helaas halverwege onze wandeling naar het hotel weer te regenen. We worden een beetje nat, maar gelukkig mogen we nu lekker ons bedje in.