donderdag 17 oktober 2013

Dag 13: Tuân Giáo - Mai Chau

We hebben afgelopen nacht, mede dankzij onze oplossing om het matras met 2 dekbedden te verzachten, aardig goed geslapen. Ook weinig lawaai in de ochtend, dus we zijn aardig fit opgestaan.

De spin is niet meer gesignaleerd, dus toch nog maar even snel gedoucht. Daarna in de bus en op weg naar een eettentje om te ontbijten. Wederom noodle soep, Jaap had hem met beef en Monique zonder en een beker erg sterke groene thee erbij (en dan is die van ons al aangelengd met 3/4 heet water). Het blijft raar om soep in de ochtend te eten, hoewel de bouillon weer erg lekker smaakte. Daarna was het tijd om verder te gaan reizen. Na een 2,5 uur waren we in Son La (de plek waar we gisteren hadden moeten uitkomen). Onderweg wel nog even door een klein dorpje gelopen.

Het weer is vandaag wat minder, in de bergen veel mist en in de ochtend en het eind van de middag wat meer regen. De temperatuur een graad of 21. Wel onze eerste regenachtige dag hier.

In Son La zouden we een museum en voormalige gevangenis gebouwd door de Fransen om in de oorlog politieke gevangenen in op te sluiten (aanhangers van Ho Chi Minh) gaan bekijken, maar helaas was het beiden dicht. Toen onze gids een van de dames aansprak die bij het hek stond om te zeggen dat dit geen stijl was, bleek dat beiden om 11u00 gesloten waren en het was al 11u30. We konden nog 2 uur wachten, maar we hebben ervoor gekozen door te rijden naar onze volgende bestemming. Volgens de gids was het nog 4 uur rijden van Son La naar Mai Chau.

Onderweg hebben we erg slechte wegen gehad. Ook zijn we nog in 2 dorpjes gestopt waar we over een monkeybridge moesten lopen om het dorp aan de andere kant van de rivier te bereiken. Ook hier lijken wij de lokale attractie te zijn. Mensen kijken je nieuwsgierig maar voorzichtig aan, terwijl kinderen weer erg open "hello" roepen. Wederom leuk om hier te mogen kijken.

Deze hond bleef blaffen naar ons, waardoor meerdere honden begonnen te blaffen. Toen maar besloten om weer weg te gaan uit t dorpje.

Schoolgebouw (rechts) en gemeenschapshuis (links).

Na de lunch, die we weer samen met gids en chauffeur genuttigd hebben, zou het nog 2 uur rijden zijn. Wederom waren de wegen erg slecht en bleek het nog 3 uur rijden te zijn.

Nu zijn we in Mai Chau, een redelijk toeristisch, maar leuk uitziend dorpje waar paalwoningen staan. We hebben een eigen kamer in een Homestay. Badkamer zit er helaas niet bij in, maar het matras lijkt het minst hard van allemaal te zijn. Er wordt nu voor ons gekookt, we laten ons verrassen. Vandaag een betrekkelijk rustige dag gehad, met vooral veel reizen. Zometeen gaan we onze laatste nacht in het Noordwesten in, morgen zullen we weer naar Hanoi vertrekken.

Inmiddels hebben we ons avondeten op. We hebben lekker gegeten, met zelfs zoete aardappel frietjes. Net nog even met het hele dorp een minuut of 5 geen stroom gehad. Best donker dan.

@ Annie & Chris: Het bier smaakt hier super! En natuurlijk dubbel zo lekker voor deze prijs. Pak die caravan maar vast in, kan vast achter een vliegtuig gekoppeld worden. :)

@ Ria & Theo: Het is inderdaad wel fijn om en een gids en een chauffeur te hebben. Terwijl de chauffeur rijdt, kan de gids nog wat weetjes vertellen. Waar ben je geweest dat je 1200 km moest rijden? Theo: veel plezier met Wendy in Denemarken, Ria: geniet lekker van de rust!

@ Henny & Ad: Ohw, wat hebben wij zin in frites met saté, een kroket en een tosti. Het is geen combinatie zo, maar het zou er best ingaan... Mogen die erwtjes er ook nog wel bij. ;)

Location:Mai Chau

1. Gelukkig dat die spin zich niet meer liet zien en jammer van de mist en regen maar jullie zien wel erg veel,mooie foto's van de brug en de kleine kinderen,wat een schatjes. Zo rustig zal het dit weekend niet worden want Joost komt logeren joepie!!! Dus lekker genieten,en doen jullie dat ook maar dikke kus van ons theo en ria