zondag 3 november 2019

Dag 3: Drakensbergen

Vanochtend zijn we mooi op tijd wakker, om 8u00 zijn we klaar voor een nieuwe dag. Het zonnetje schijnt, het belooft een mooie dag te worden. Ook zijn we benieuwd naar het ontbijt, dus lopen we richting ontbijtzaal. Hier staat al een tafel met verschillende soorten brood, broodjes, croissants, yoghurt, fruit, vleeswaren, kaas en zoetigheid. Veel om uit te kiezen. Verder kunnen we nog gebruik maken van het menu. We hebben beiden niet helemaal gehoord wat het was, maar laten ons verrassen. Als eerste krijgen we een klein bakje, hier zit zalm in met Hollandaise saus en is met kaas gegratineerd. Het smaakt prima, maar beiden vinden we het een beetje zwaar voor het ontbijt. Daarna komt een bord met een boterham tot bakje gevouwen en hier zitten gebakken champignons en een gepocheerd ei in met een soort mosterdsaus. Er omheen liggen stukjes bacon. Wederom is de smaak prima, maar veel te zwaar als ontbijt. Denk dat we morgen om een gewoon eitje vragen en daar wat brood bij pakken, of voor fruit met yoghurt gaan.

Na het ontbijt gaan we ons klaar maken voor het Quad rijden. We hebben er erg veel zin in en zijn benieuwd op wat voor terrein we komen te rijden. Vanuit de lodge hebben ze gisteren voor ons gereserveerd om 11u00 en het is 2 km van onze lodge verwijderd. Als we het terrein op komen rijden zien we 3 quads staan, dus we lijken op de goede plek te staan. We parkeren de auto en lopen naar de 2 mannen bij de quads. Één ervan is Justin en hij gaat met ons mee, hij zal onze gids zijn. Er wordt nog wat benzine in de quads gedaan en Justin gaat op zoek naar het formulier dat we moeten tekenen i.v.m. aansprakelijkheid en 2 passende helms. Gelukkig is er 1 helm met een GoPro aansluiting die Jaap past, dus kunnen er onderweg filmpjes gemaakt worden. Dat blijft toch altijd leuk.

Het lastige aan deze quad is dat het een semi-automaat is, waardoor we wel moeten schakelen, maar dat dit wel gewoon tijdens het rijden kan. We oefenen een beetje met het rijden, voordat we op pad gaan richting de waterval. Nou ja, waterval, het water sijpelt nu zachtjes naar benden omdat er de laatste maanden weinig regen is gevallen. Maar we gaan vol goede moed op pad. Justin gaat voorop en wij volgen hem. Het blijft erg tot om op een quad te rijden, hoewel de droogte maakt dat er veel stof vrijkomt. Maar dit mag de pret niet drukken. We rijden een stuk en komen dan op een stukje uit wat stiekem wel een beetje eng is. Het is smal, gaat vrij stijl naar beneden en dat ook vrij steil weer omhoog. Maar Justin praat ons moed in en 1 voor 1 gaan we, langzaam, hier doorheen. Het is dan ook een erg goed gevoel als het lukt, hoewel Jaap nog een beetje geduwd moest worden omdat hij vergeten was de quad in de eerste versnelling te zetten. Maar we vervolgen onze weg en hebben ontzettend mooie uitzichten op (een deel van) de Drakensbergen.
We komen aan op de plek waar we de quads even laten staan en we naar de waterval lopen. Het is erg steil naar beneden, met wat loszittende rotsen en los zand. Dit is een uitdaging en Monique gaat zelfs een stukje op haar kont naar beneden, omdat ze te weinig grip heeft. Nu waren wandelschoenen wel fijn in plaats van onze Nikes. Maar we gaan rustig en als we beneden zijn, hebben we een mooie plek gevonden. Het is jammer dat de waterval niet heel veel water bevat, maar ondanks dat is dit wel een mooi stukje natuur. Na een tijd gekletst te hebben en het waterflesje weer te hebben gevuld met water uit het meertje onder de waterval, aangezien dit drinkwater is, vervolgen we onze weer weer omhoog naar de quads. Gelukkig gaat dit voor een deel door de bossen, want de zon brand goed en Monique wordt duizelig. Na nog redelijk wat stops en een erg rustig tempo (want naar beneden vallen leek geen optie), komen we weer bij de quads uit.
We rijden weer terug naar de lodge waar we begonnen. Nu raakt Monique een beetje in de problemen bij het smalle stukje, want als ze verder wil rijden gaat ze bijna met de quad op z’n kant liggen. Gelukkig is Justin weer in de buurt en duwt de quad een stukje achteruit, waardoor de bocht op een normale manier genomen kan worden.

Bij de lodge aangekomen frissen we ons een beetje op in de badkamer, want we hebben overal zand zitten. En dan wachten er een koude icetea en cola op ons. We bestellen beiden een sandwich, een met kip en een met tonijn en zitten aan de bar nog wat met Justin te kletsen over zeer gevarieerde onderwerpen. Hij is een makkelijke prater, over allerhande zaken. Er komen 2 mensen uit Japan om ook te lunchen, maar hun Engels is niet heel erg goed. We proberen nog wel een gesprek aan te knopen, maar dit gaat moeizaam.

Na de lunch, die prima smaakte, wil Monique nog wel de zelfgestookte likeur proberen en Jaap gaat voor een biertje. De likeur smaakt prima, hoewel hij wel erg zoet is. We zitten nog wel lekker en bestellen ons nog een biertje en Monique gaat nu voor de zelfgemaakte gin met tonic. Ook dit is een prima drankje. Maar rond 15u45 houden we het voor gezien. We nemen afscheid en gaan terug naar onze lodge. We besluiten om hier nog een kleine wandeling te maken naar de rivier, die helaas ook niet erg veel water bevat. Het voordeel is wel dat we over een paar keien de rivier kunnen oversteken en via het bos terug kunnen lopen naar de lodge.
Voor het eten moeten we toch wel even douchen en daarna gaan we nog even bloggen en Jaap is aan het kijken of hij nog een leuk filmpje van het quad rijden kan maken.

We beginnen deze avond weer met een drankje in de lobby en we kunnen bij de haard zitten. We maken concrete plannen met Eddy (onze gids voor morgen) hoe laat we morgen gaan vertrekken.

Het eten smaakt ons weer goed, het ene gerecht wat beter dan de ander. Helaas is het wel veelal teveel. Vanavond vergezellen, naast de achtergrond muziek, 2 kwakende kikkers ons. Dat klinkt in het begin best gezellig, maar later is het ook wel een beetje storend. Maar goed, we kunnen ze moeilijk weg jagen. Om 21u00 is ons diner afgelopen en gaan we in de lobby proberen om formule 1 te kijken. Of in ieder geval de start.
@ Karen: gezellig dat je weer mee leest :). Zal proberen tussendoor niet teveel te appen, zodat je ‘blanco’ de blog in kan :)
@ Theo & Ria: de Drakensbergen zijn inderdaad erg mooi! Hadden we al wel gehoopt, maar onze verwachtingen worden ruimschoots overtroffen :). En fijn om weer te ervaren hoe vriendelijk iedereen hier is.

1. Goedemorgen!
    Hahaha, vond het al rustig op de app :-) !
    Gelukkig hebben we Wordfeud nog!
    X Karen

2. geweldig dat filmpje, mooie muziek erbij, erg grappig ook.