vrijdag 12 september 2014

Dag 8: Merzouga - Gorges du Dades

We hebben afgelopen nacht, ondanks de warmte, aardig goed geslapen. Rond 6u30 wakker, omdat het buiten al licht was. Onze kleren aangedaan en lekker op een zandduin gaan zitten wachten tot de zon te zien was. Dit duurde een tijdje, maar was mooi om te zien. Nog een kopje Marokkaanse muntthee gedronken en terug naar de Kasbah op een dromedaris. We hadden meteen al last van zadelpijn en onze kamelen leken wat stroever te lopen dan gisteren. Een van de nederlanders was ziek en wilde tussendoor even van de kameel af. Ze zijn daarna wel weer met ons verder mee gegaan.

Terug bij de Kasbah kregen we een ontbijt dat goed heeft gesmaakt. Daarna zijn we nog even in het zwembad gaan zitten om rond 11:00 weer in de auto te zitten voor de volgende lange reis. Vandaag hebben we 275km voor de boeg. Het eerste stuk was terug naar Erfoud om vervolgens een nieuwe weg te nemen. Onderweg hadden we een stop bij de Wells.

Dit was een ondergrondse rivier waar men boven de grond putten op heeft gemaakt. Het landschap ziet eruit alsof er overal grote witte molshopen zijn gemaakt. Hier zijn we gestopt en even vast komen te zitten met de auto in het mulle zand. Een beetje uitgraven, duwen en we waren weer in beweging. Daar ook maar meteen de ondergrondse opgedroogde rivier gaan bekijken. Want die man die ons hielp had daar een standje, en na de hulp zijn we onder de grond gaan kijken. Een klein stukje gelopen, wat leuk was om te zien. Om de 30 meter zag je een opening naar boven toe. Na 10 minuten weer op pad, uiteraard de "gids" een fooi gegeven waar deze keer niet negatief op werd gereageerd, dus we namen aan dat het wel goed zat.

Verder op pad en onderweg genoten van de mooie vergezichten, rotspartijen en af en toe een dorpje of stadje. Ook zagen we nog aardig wat dromedarissen in het 'wild' rondlopen. We zijn nog een stukje de Gorges du Todgha ingereden.
Na 15km langs een mooie groenstrook te hebben gereden in die vallei zijn we omgekeerd. Het is trouwens wel mooi om zo'n groene vallei te zien. Morgen gaan we in een andere vallei een wandeling maken van 3 uur, dus dan zien we het nog beter.

Na deze vallei nog 100km rijden naar ons hotel. Het weer werd slechter, we hebben in een lichte zandstorm gezeten en aan het einde van de middag begon het zelfs te regenen en te onweren. Het hotel waar we rond 17u45 zijn aangekomen is eenvoudig. We hebben in het hotel geen wifi, maar zijn op zoek gegaan naar een tentje in de buurt met wifi. Alles om de thuisblijvers tevreden te houden ;).

@ Ria & Theo: De Clio rammelt inderdaad ouderwets goed. We hebben ook altijd lang plezier van kuilen en hobbels, aangezien we dan nog even na hobbelen. Gelukkig wel met airco en de kamelentocht was erg tof om te doen, hoewel we wel wat last van zadelpijn hebben nu.

1. Wat de foto's betreft: overtreffende trap, werkelijk prachtig !! Wat zullen jullie klein geweest zijn in zo'n grote zandvlakte... en
    hopelijk vergoedt dit alles de zadelpijn !! Veel kijk,-en wandelplezier morgen in de oase en wie weet hebben jullie de petjes en het niet te betalen overhemd dan hard nodig....en is de zoektocht niet voor niets geweest. Liefs, Albert en Trix

2. Jullie kunnen dan wel zadelpijn hebben maar dat gaat wel weer over,ik geniet met volle teugen van jullie prachtige verslag en overweldige foto's. Morgen veel plezier met de wandeling veel liefs xxx Ria

3. Wat een fantastische reis. Geweldige keus. Pa

4. Weer prachtige foto's en een erg mooi verslag van jullie mooie reis. We wensen jullie nog een fijne avond en morgen veel plezier, gelukkig hoef je de eerste tijd niet op de fiets. Veel liefs xxx C&A