zondag 27 juni 2010

Dag 1: Amsterdam - Los Angeles

Vanochtend zijn we voor dag en dauw opgestaan, om 5u00 ging de wekker al. We zijn door Ad en Hennie naar Schiphol gebracht. Daar aangekomen wachtte ons een verrassing: Theo en Ria kwamen ook nog even afscheid nemen en waren er al. Na ingecheckt te hebben, zijn Ad en Hennie weer naar het mooie Limburg gereden, want er moest ook nog gewerkt worden. Daarna hebben we met Theo en Ria nog wat gegeten en gedronken. Ook dat afscheid nemen kwam dichterbij, want we moesten door de douane. Er stond een lange rij, maar we waren er vrij snel door heen. Nog even een parfummetje voor Ria gekocht en door naar de gate.

Daar werden we goed door gelicht. Wat wilden we in de VS gaan doen, waar verbleven we, mocht de beste man onze reserveringen zien, gingen we samen, wie had de koffer ingepakt, etc, etc. We hebben overal netjes antwoord op gegeven en hij ging nog even met zijn collega overleggen of we echt geen gevaar zouden vormen voor die aardige Amerikanen. Gelukkig was daarna alles goed en mochten we door de metaaldetector en werden we handmatig gefouilleerd. De rugzak werd nog even doorzocht, want met al die kabeltjes die we bij ons hebben was het lastig te zien of we niet toch stiekem iets bij ons hebben wat niet mag. Ook daar werd niets gevonden en we mochten door naar het vliegtuig! Tijdens de vlucht is er goed voor ons gezorgd. Er kwam regelmatig een stewardess langs met een hapje of drankje. In het vliegtuig hebben we ook nog even lekker de ogen dicht kunnen doen. In Houston moesten we overstappen. In Amerika houdt dat in dat je een aantal formulieren al ingevuld moet hebben, met op elk formulier minimaal 1 keer je naam en verblijf adres.

Bij de douane aangekomen zat er een erg vrolijke en blije man (NOT), die ook allerlei vragen stelde. Hij was erg kortaf, kon 6 keer dezelfde vraag herhalen (als hij het antwoord schijnbaar niet goed genoeg vond, maar stelde dan exact dezelfde vraag, zodat hij van ons exact hetzelfde antwoord kreeg. Uiteindelijk zijn we dan (los van elkaar, want je mag er ook echt niet samen staan!) goed gekeurd en kregen we de beoogde stempels voor het visum. Daarna nogmaals door een metaaldetector, zelfs m'n slippers moesten ook uit, want daar verstop je toch ook de meest onlogische dingen in. Maar ook daar mochten we zo doorlopen. Controle was voor ons gevoel minder scherp dan op Schiphol.

Bij de gate hebben we nog een stukje van de wedstrijd Ghana - VS gezien en daarna ingecheckt. In het vliegtuig was het wachten op nog wat laatkomers en koffers die nog in het bagageruim moesten. Uiteindelijk zijn we met iets vertraging vertrokken. Deze vlucht had iets meer turbulentie, maar ook hier hebben we de ogen nog even lekker dicht kunnen doen.

In LA aangekomen, konden we meteen de koffers meenemen en in de bus naar de autoverhuur. Daar hebben we nog een tijd moeten wachten, voordat we de auto mee mochten nemen. De beste mevrouw wilde ons nog een verzekering aansmeren, die we niet wilden. We mochten een Dodge Charger meenemen, een erg grote bak. Het is een automaat en rijdt heerlijk. We hebben de Tomtom ingesteld en waren dichtbij het hotel. Hier hebben we ingecheckt en de koffers naar onze kamer gebracht. De kamer is trouwens prima. Op de kamer aangekomen, sprak Jaap zijn twijfels uit over het niet afsluiten van de verzekering. We zijn dus weer terug gereden en hebben ons alsnog die verzekering laten aansmeren. Maar het geeft een beter gevoel, dus we zijn er blij mee.

Daarna parkeren bij het hotel. De parkeerplaats stond erg vol. Er waren een paar plekken vrij, maar zo smal dat die grote Dodge er niet in paste. Hem toch maar ergens bij een hek gezet en gevraagd of 'ie daar tot morgen mag staan. Dat mocht, dus we konden lekker in het hotel gaan eten. Jaap had geen honger, die heeft bij Monique wat mee gegeten. Maar de biertjes die erbij waren, smaakten erg goed. Nu zijn we lekker op de kamer en gaan zo lekker op bed liggen. Hier is het 21u00, in Nederland 6u00. We zijn dus al een tijdje op touw geweest. Fijne dag allemaal!

Liefs, Jaap en Monique

1. dear friends

greetings for test.

baexem

2. Beste Jaap en Monique,

Fijn om te lezen dat aankomst zonder problemen is verlopen. Het was inderdaad een bijzondere aangename verrassing om Theo en Ria te ontmoeten bij het vertrek. Nu even naar de stand van wk nu! Bij de stand van 4-1 Dld-Eng zo even geleden toch maar even een extra pilsie pakken, maar natuurlijk ook vanwege de warme zomerse temperatuur hier.
    Geniet en groeten,

ad en hennie

3. Hoi Moon en Jap.
    De eerste reisverslagen zien mooi uit met mooie foto's. Sorry dat we nog niet gereagerd hadden. Zie te lezen is het nog niet erg warm bij jullie. Hier is vandaag de koudste dag van de week met 25 graden naar het weekend toe over de 30. Ga lekker genieten van jullie mooie vakantie