maandag 6 juni 2011

Dag 5: Zion - Capitol Reef

Vanmorgen was het wederom op tijd opstaan (gelukkig nog steeds geen probleem) voor een reis naar het volgende "National Park", namelijk Capitol Reef. De reis zou ruim 4 uur duren, want we zijn uitgeweken naar een meer toeristische route en niet de snelste route. En wat een uitzichten hadden we onderweg! Tot Bryce was het allemaal nog redelijk bekend, daarna werd het allemaal voor beiden een hele nieuwe ervaring.

Bovenstaande foto is Checkerboard Mesa, te bewonderen bij het verlaten van Zion.

Jaap die erg tevreden is met de Nissan!!!

Onderweg zijn we op zoek gegaan naar de perfecte picknickplek, aangezien we bij Zion nog een broodje hadden gekocht om onderweg op te eten. Uiteindelijk zijn we op een ontzettend mooie plek, op onze plaid op de grond, neergestreken en hebben een heerlijk broodje gegeten. De zon deed alweer goed haar best, het is vandaag in de 30 graden geweest.

Jaap na het eten van een heerlijk broodje

Het uitzicht vanaf de picknickplaats

Monique onderweg bij een uitkijkpunt

Daarna hebben we onze reis vervolgd. We wilden eigenlijk een stop maken bij Calf Creek Falls, omdat daar erg mooie watervallen moesten zijn. Aangezien vooral de benen van Monique wel een rustdag konden gebruiken, en de wandeling ruim 2 uur zou duren en zwaar zou zijn, toch maar besloten hier niet heen te gaan. In plaats daarvan zijn we naar Anasazi State Park gegaan, waar een museum zou zijn over de Indianen. Dit viel ons redelijk tegen, het was vrij klein en we zagen hier weinig bijzonders. We hebben dus vrij snel onze weg vervolgd.

Jaap in de deuropening van een nagebouwd Indianenhuis

In Torrey (het plaatsje bij Capitol Reef waar ons hotel ligt) aangekomen, hebben we eerst de VVV aangedaan. Hier hebben we een kaart gekregen van het park en wat informatie over routes en zijn op zoek gegaan naar ons hotel. We reden eerst de verkeerde kant op, maar uiteindelijk hebben we het hotel toch gevonden. Helaas was onze kamer nog niet klaar, dus zijn we meteen het park ingereden. Bij het Visitor Centrum hebben we nog wat informatie ingewonnen en hebben de Scenic Route gereden. En wat een uitzichten hadden we onderweg! Te mooi om goed vast te kunnen leggen op camera, maar natuurlijk hebben we wel weer pogingen gewaagd. De route was ongeveer 10 mijl heen en 10 mijl terug en er mocht maximaal 15 mijl per uur gereden worden aangezien er aan de weg gewerkt werd. Gelukkig werken ze niet op zondag en konden we redelijk (lees met 15 mijl per uur) door rijden.

Uitzicht Capitol Reef

Daarna werd het toch wel tijd voor een wandeling. Bepakt met camera's en allebei een flesje water, gingen we voor een korte, maar steile wandeling. Na ongeveer 90% van de route te hebben gelopen, hadden we een fantastisch uitzicht op het dal met rivier. De route liep nog door, maar Monique redde het niet meer om door te lopen. Het was best warm, er was weinig schaduw en een mueslireep was natuurlijk vergeten om mee te nemen. Gelukkig was Jaap zo lief om mee terug te lopen richting de auto.

Uitzicht wandeling

Twin Rocks

Daarna zijn we rustig aan terug gereden richting het hotel, om onderweg nog een hapje te kunnen eten. We hebben een restaurant gevonden, met een fantastisch uitzicht op Capitol Reef. Het eten was prima, alleen wat veel. We hadden vooraf nacho's besteld met salsa, maar ook dat was teveel. De ober vroeg ons of we het mee wilden nemen en het leek ons wel wat om dit bij een biertje later op de avond verder op te eten. Dus werd het netjes voor ons verpakt (is hier erg normaal om het eten wat je niet opkrijgt mee te nemen in een "doggie bag"). Daarna terug naar het hotel, zodat we al onze spullen op de kamer konden zetten.

Uitzicht vanaf onze tafel in het restaurant

De bubbels in het bubbelbad deden het helaas niet, maar we mochten er wel zo in zitten. Het water was niet heel warm en na een tijdje kregen we het tocht erg koud. Dan maar terug naar de kamer. Monique had het zo koud, dat ze heel hard moest klappertanden, waarop Jaap weer hard moest lachen. Terug op de kamer maar meteen onder een warme douche gegaan en de verwarming op de kamer aangezet. De kamer heeft trouwens ook een super uitzicht!

Uitzicht vanaf de kamer

Onder het genot van een biertje wilden we de nacho's gaan nuttigen, tot we erachter kwamen dat deze nog gewoon bij het restaurant staan... We zijn het ook gewoon echt niet gewend om eten mee te nemen, nadat we hebben gegeten. We zijn nog aan het dubben wat we morgen gaan doen: paardrijden of een Jeep huren. Er is namelijk een deel van de weg van Capitol Reef, die niet geasfalteerd is en daar mogen we met onze huurauto niet rijden. Maar daar moeten wel de mooiste uitkijkpunten en wandelroutes zijn. Dus we zullen morgen eens bekijken wat we gaan doen. Nu eerst nog even wat foto's bij dit stiekem toch wel lange verhaal zoeken en dan nog lekker van ons biertje genieten!

@Theo en Ria: We dachten al dat jullie een druk weekend hadden. We hebben namelijk gisterochtend en vanochtend (dus voor jullie rond 17u00) een aantal keer proberen te bellen. Maar we zullen het morgen of overmorgen nog eens proberen. Fijn dat jullie verder een goed weekend hebben gehad. En nu gaat de werkweek weer beginnen en wordt het aftellen tot het weer weekend is...

@Ad en Henny: Fijn dat jullie een leuke dag hebben gehad! Een terrasje pakken in Den Haag is natuurlijk nooit een straf met zonnig weer. Hetzelfde geldt natuurlijk om zo'n dag af te sluiten met een lekker hapje Chinees eten. En ook voor jullie begint de werkweek weer, maar het is ook wel fijn dat jullie vakantie dichterbij komt!

Location:Capitol Reef

1. een goede morgen samen.
    Jongens wat een uitzichten telkens maar weer zelfs tijdens het eten, prachtig. Fijn om dat alles te kunnen volgen.
    Hier alles rustig het begin van, inderdaad , een nieuwe werkweek. Dus rest mij nog te zeggen een fijne dag met paard of jeep.
    liefs ad en henny

2. Beste Jaap en Monique,

In Baexem viel zo nu en dan vandaag de regen met bakken uit de hemel. met dank aan de weergoden. Evenzeer opnieuw dank aan jullie om ons met mooie foto's (zelfs Nissan) en vooral niet te vergeten het dagelijks verslag te verrassen.
    Wij hebben vanavond met de nodige zelfspot en hilariteit voor de eerste keer onze vakantie-periode op voice mail gezet. (Je kent 't gevoel van eigen stem beluisteren?)Da's mooi!
    Jullie te paard of met de Jeep. Laat me raden:
    te paard.

Fijne avond en
    tot morgen
    ad en hennie.

P.s.
    Loop ik op het perron in Utrecht en hoor het geluid van een galopperend paard. Ik kijk om en blijkt het een koffer op wieltjes te zijn.

In de trein op weg naar huis zit er schuin tegenover me een caribisch kind(5-6 jaar) met dreadlock haar te slapen. Langs haar zit een slapende jongeman ook met dreadlocks. Tussen die twee zit een beetje benepen een pop met een blank vrolijk gezichtje, lang krullend haar en starende glazen blauwe ogen. Ik kijk ernaar en denk: "de pop leeft".