zondag 18 juli 2010

Dag 21: San Francisco

Vanochtend lekker uitgeslapen. Rond 9u00 ging de wekker en we zijn rustig aan wakker geworden. Na een rondje gebeld te hebben, hebben we gedoucht en al onze spullen gepakt. Het past allemaal nog steeds, dus dat is wel prettig. Betekent dat we in ieder geval niet teveel gekocht hebben. Rond 11u00 uit de kamer gegaan en onze spullen opgeslagen in het hotel. We hadden allebei een onbestemd gevoel, alsof we vandaag al naar huis zouden gaan.

Gisteren had Jaap geregeld dat we om 18u15 in het hotel opgehaald worden om richting het vliegveld te gaan. Voor komende nacht hebben we een hotel bij het vliegveld, zodat we morgen iets minder vroeg op hoeven te staan. Daardoor moesten we wel rond 18u00 weer in het hotel zijn.

We zijn als eerste richting Japan Town gelopen. Dit lijkt wel wat op China Town. We vonden het beiden niet echt sfeervol. Er was ook nog een winkelstraat bij, maar ook dat kon ons niet boeien. Op naar een bushalte om naar Union Square te gaan. Het was ook redelijk fris buiten, gelukkig hadden we vandaag wel een vest bij ons. De zon heeft zich weinig laten zien. We hadden bedacht dat we nog wel een filmpje konden pakken. Dispicable Me stond nog op ons lijstje van films die we eigenlijk wilden zien. Bij de bushalte waren we aan het kijken hoe we bij Union Square konden komen.
Het valt wel op dat mensen erg behulpzaam zijn, als ze merken dat je niet uit de stad komt en wat moeite hebt om te kijken waar je heen gaat. 1 man zei dat we hier nog een paar blokken konden lopen om een andere buslijn te nemen, een jongeman zei dat deze bus ook gewoon naar Union Square ging. Dat kostte ons 2 dollar per persoon en moest gepast betaald worden. De hele vakantie heeft de portemonnee bol gestaan van 1 dollar biljetten, en net nu we ze nodig hadden, hadden we ze natuurlijk niet. Gelukkig was de jongeman zo vriendelijk om een briefje van 5 dollar te wisselen. De bus rit heeft een minuut of 10 geduurd, waarbij we door een minder fijne buurt van San Francisco kwamen. Dat was de reden dat de eerste man ons een andere route wilde laten rijden. Vanaf de bus was het verschil wel interessant om te zien, dus we vonden het niet zo erg. En de bus zette ons netjes op Union Square af.

Op naar de bioscoop, waar het nog een uur zou duren voordat de film begon. De bioscoop lag in een overdekt winkelcentrum, dus zijn we maar naar een groot warenhuis gegaan. Daar wat rondgelopen, kleren bekeken, ook nog wat gepast, maar het was het allemaal toch net niet. En we hebben ook te kampen met ruimtegebrek in onze koffers, dus dat speelde ook nog mee. Het uur was snel voorbij, en toen we terug liepen naar de bioscoop werd Jaap aangeklampt door een man die graag een nieuw zalfje (of zoiets) op hem uit wilde proberen. Toen dat niet lukte, richtte hij zich op Monique, maar we wilden toch erg graag naar de bioscoop. De film was erg grappig en de popcorn smaakte goed.

Daarna in de rij gaan staan om met de Cable Car een ritje te maken. We stonden aan het beginpunt, waar de Cable Car handmatige via een platform gedraaid moet worden om weer terug te kunnen. Het duurde een tijdje, hoewel er wel redelijk wat Cable Cars klaarstonden om te draaien. We hebben een tijdje moeten wachten, maar mochten dan toch eindelijk in de Cable Car. De eindbestemming was Fisherman’s Warf en zo ver zijn we ook meegereden. Het was een druk ritje, maar wel erg leuk om mee te maken. Op sommige punten stopt de Cable Car midden op een kruispunt, maar dat was wel als ‘ie een steile helling had overwinnen. Het opvallende was dat de stoplichten dan net zo lang op groen bleven staan, tot de Cable Car doorreed.

Van Fisherman’s Warf met de bus terug naar het hotel gegaan, waar we tegen 17u30 weer waren. In de bar nog maar een biertje gedronken en wat knoflookbrood gegeten. Om 18u15 kwam de taxi en konden we naar het vliegveld. Het busje zat vol met mensen die ook naar het vliegveld moesten. Bij het vliegveld aangekomen, moesten we wachten tot onze shuttlebus naar het motel kwam. Er kwamen veel shuttlebussen, behalve die voor ons hotel. Er hing ook een telefoon, waarmee je naar het motel kon bellen. Dit een aantal keer geprobeerd, maar er werd niet opgenomen. Aan een andere chauffeur gevraagd of hij naar Citigarden Inn (ons motel) ging. Hij zei dat er ongeveer elke 20 minuten een shuttlebus ging. Dat was een geruststellende gedachte. In totaal hebben we ruim een half uur gewacht, maar daar kwam dan toch onze shuttlebus aan. Nog een minuut of 10 hierin gezeten en we kwamen aan bij het motel. Ingecheckt en op de kamer gekeken hoe we alles het beste mee kunnen krijgen. Daar zijn we goed uitgekomen en hebben er nog maar een lekker biertje op gedronken hebben.

Nog een hapje gegeten (wat tegenviel, een Chinees buffet klinkt leuker dan dat het is) en dan lekker slapen. Morgen willen we om 6u00 de shuttlebus naar het vliegveld nemen, zodat we er lekker op tijd zijn. We vliegen om 8u30, dus dan zouden we tijd genoeg moeten hebben, aangezien we vanochtend al online hebben ingecheckt. En dan zit ons avontuur er echt weer op en gaan we terug naar huis. Wat ook wel een fijne gedachte is, want we hebben een supervakantie gehad!