zaterdag 2 september 2017

Dag 1: Amsterdam - San José

Vandaag gaat de reis beginnen, we vliegen van Amsterdam naar Panama City en daarna door naar San José. Gisteren zijn we al naar Amsterdam vertrokken zodat we vandaag een rustig begin van de dag hebben.

Deze keer hebben we het Vandervalk hotel bij Schiphol, wat een fijn hotel is om te verblijven. Aangezien we vandaag om 13:00 vliegen hoeven we ons niet te haasten. Dus we zijn vanochtend rond 10:00 naar Schiphol gebracht met een grote touringcar, want het is wel een erg groot hotel en er verblijven behoorlijk veel gasten. Waarschijnlijk voornamelijk om naar Schiphol te reizen.

We zijn ruim op tijd op Schiphol, redelijk snel de koffers ingecheckt en ook de douane en controle gingen vlotjes. Nog wat benodigdheden gekocht in de tax-free winkels en daarna naar de gate. De Boeing 777-300 staat al klaar en we kunnen netjes op tijd boarden. We zitten bijna achteraan in het vliegtuig zoals altijd Monique aan het raam en Jaap ernaast. Naast ons nog een Colombiaan die via Panama naar Colombia vliegt. We vertrekken op tijd en de vlucht loopt soepel en voorspoedig. Het eten is deze keer zelfs "lekker". Leuk om vanuit het vliegtuig het Panama-kanaal duidelijk te zien. Ook was het zien van Panama City vanuit het vliegtuig een erge verrassing voor beiden. We hadden beiden niet zo'n mooie skyline verwacht, met aardig wat hoge gebouwen. Het deed ons aan Miami denken.

Net nadat we geland zijn begint het flink te regenen en te onweren, maar hier hebben we geen last van. Onze volgende vlucht vertrekt na 2 uur wachten. We zijn een biertje en wijntje gaan drinken in een vliegveld-cafe met wat nacho-chips erbij. Ze weten hier de prijzen wel af te stemmen op de toerist, want dit geheel kost 25 dollar en daar kregen we eigenlijk niet veel bijzonders voor, eigenlijk zelfs slechte wijn en slechte nachos.

Na dit hapje en drankje lopen we naar de Gate, waar als we daar aankomen blijkt dat onze vlucht niet hier vertrekt. We moeten een andere Gate hebben. Op naar de monitoren met vlucht informatie. Daar blijken de schermen de vluchten op alfabetische volgorde te hebben staan en niet op vluchttijd. Helaas komen ze niet verder dan de M en wij moeten toch echt naar de S voor San Jose. Komt helaas niet voorbij. Dan maar vragen aan iemand van de vliegmaatschappij. Daar krijgen we de juiste Gate door en we lopen vervolgens naar die Gate, waar niemand meer zit te wachten. We kunnen dus meteen doorlopen het vliegtuig in, althans eerst naar de bus, die ons vervolgens naar de andere kant van het vliegveld brengt om daar met z'n allen het kleine vliegtuig in te stappen. We zitten wederom redelijk achterin. We vertrekken bijna op tijd en we landen ruim op tijd in San José.

Dan door de douane wat heel erg soepel ging, minder dan 5 minuten wachten en we waren aan de beurt. Na de douane de koffers ophalen, en ook die kwamen erg snel. Het ging allemaal voorspoedig. Buiten aangekomen staat netjes iemand met ons naam-bordje en we worden naar "ons" shuttle-busje gebracht. Het is nog een kleine 20 minuten naar ons hotel. We rijden door de buitenwijk van San José waar het er al erg gezellig uitziet. Veel barretjes waar de gezelligheid en goede sfeer zichtbaar is. Helaas moeten we door naar ons hotel waar de chauffeur ons dropt. Het ziet er zeker zo in het donker erg mooi uit.

We worden vriendelijk ontvangen, regelen de paperassen en dan naar de kamer. We hebben een mooie en grote kamer aan het einde van een gang (dus lekker rustig). We zetten er onze koffers neer en gaan meteen naar de hotel bar. Hier drinken we ons eerste lokale biertje en bestellen er beide wat te eten bij. Monique een heerlijke tonijn met avocado en Jaap een zalm-tartaar. Het smaakt ons goed maar we hebben er ongeveer 20 uur opzitten, dus we willen naar bed.

We slapen goed, en gelukkig niet echt last van een jetlag. We zijn wel vroeg wakker, maar niet midden in de nacht klaarwakker. Ik zit de blog te typen in de ochtend van dag 2, op ons terras met uitzicht over de stad en de volgens fluitend om me heen.

1. Hallo lieverds, dat was dus een zeer voorspoedig reis; TOP!!!
    De meiden en ik wensen jullie een hele fijne vakantie! Enjoy!!!
    Liefs uit Winterswijk

2. Ik ben eindelijk op je blog aanbeland. Gelukkig kreeg ik tussendoor nog wat appjes. Mooie foto's uit het vliegtuig; en fijn dat jullie de overstap niet gemist hebben. Xxx