zondag 20 oktober 2013

Dag 16: Hue

De treinreis is goed verlopen maar met een vertraging van 2 uur. Helaas waren de matrassen wederom niet erg goed. Dus de nachtrust was niet optimaal. Maar goed, vanmorgen in de trein voor morgen een motortocht geboekt naar de "demilitarized zone".

Waar wachten in de trein allemaal goed voor is. Aangekomen op het treinstation stond onze chauffeur al klaar met een bordje "mr van oostaijen". Hij bracht ons naar ons hotel, dit zag er meteen heel anders uit, onze hoop op goede matrassen begon ook weer te bloeien. Maar helaas was de kamer nog niet klaar. Er stond wel nog ontbijt klaar. Dit ontbijt beloofde heel wat. Zag er allemaal goed uit.
Tijdens het ontbijt meteen voor vandaag bij een ander bureau een tour geboekt in de omgeving van Hue. Onze 2 chauffeurs (Tien en Tang) zouden om 12:00 klaar staan voor het hotel. Rond 11:15 konden we de kamer in, en hebben we van een lekkere douche kunnen genieten. Voor we onder de douche stonden even de matras gevoeld "hemels". Hier waren we aan toe en we keken al uit naar het slapen.

Maar goed, om 12:00 liepen we naar beneden. De eerste chauffeur stond er al, en kwam ons erg enthousiast tegemoet. Dit zou een gezellige middag worden. De tweede chauffeur kwam binnen 5 minuten. Achterop gestapt en op pad gegaan naar de eerste graf tombe van Khai Dinh. Onderweg zagen we allemaal bloemenstalletjes langs de kant van de weg. Gevraagd waar dit voor was. Het was de nationale dag voor de Vietnamese vrouw. Het was de bedoeling dat de man dan bloemen voor de vrouw zou kopen.
Helaas begon het te regenen, dus regenpak aan. Bij het complex hielden we onze regenkleding aan. Jaap had geen jas met capuchon, dus hij mocht de motorhelm ophouden om droog te blijven.

Hij viel in ieder geval wel op, evenals Monique met haar knalrode poncho. De graftombe en het complex zagen er erg mooi uit.

Daarna werd het weer even droog, dus verder op pad, en alleen met regenjas. Op weg naar de tweede graftombe van Minh Mang. Onderweg nog even gestopt voor een uitzicht over de parfume river. Helaas was die niet mooi blauw, maar door de velen regen nogal bruin.

Bij aankomst bij de tombe, kregen we deze keer een paraplu mee. Ook dit was een mooi complex, maar helaas door het regenachtige weer kwam het iets minder uit de verf.

Hierna nog even op bezoek gegaan bij een pagode. Hier was net een uitstrooiing van as bezig. Dit even bekeken en daarna het pagode complex bekeken.

Hierna was het tijd om even wat te eten. Dus gestopt bij een restaurant waar we Vietnamees gegeten hebben. Lekker loempia's en een bord met noodles. We waren voor 4 personen (4 maal loempia's en 3 maal noodles en 3 blikjes drinken) ongeveer 5 euro kwijt, zo kan het dus ook.
Na de lunch was het tijd om naar de Citadel te gaan. Hier werden we weer netjes heen gebracht. We hebben er een uurtje rondgelopen, maar vonden het beiden jammer dat er zoveel nog gerestaureerd moest worden. Veel werd bedekt met plastic.

Na een uurtje hebben we onze chauffeurs weer opgezocht en zijn we naar het hotel gebracht. We hadden een leuke middag gehad. Op de terugweg naar het hotel heeft Tang op verzoek van Jaap nog een roos gekocht, zodat Jaap die aan Monique kon geven. Dat was een lieve verrassing. Nog even met de mannen op de foto en afscheid genomen.
Van links naar rechts: Monique, Tang, Jaap en Tien.

In het hotel wat info over massages gevraagd en gekregen. We hadden bedacht dat we eerst maar eens een biertje gingen drinken. De roos die Monique vasthield, gaf veel aanspraak. Zo ook bij het tentje waar we wilden gaan zitten.
De dag waarbij bloemen gegeven worden is eigenlijk alleen bedoeld voor Vietnamese vrouwen, werd een aantal keer uitgelegd. Maar Monique ,mocht wel meedoen, als ze zich al Vietnamese vrouw zou gedragen. Uiteindelijk zijn we 3 keer naar hetzelfde tentje gelopen (2 keer voor drankjes en 1 keer voor eten) en alle keren werden we blij verwelkomt. Tussendoor een massage gehad, die wat tegen viel.
Wij gaan lekker slapen, op een (voor onze standaard hier) erg zacht matras.
@ Ad & Henny: Gezellig om jullie te spreken!
@ Ria & Joost: Voor jullie geldt natuurlijk hetzelfde!
@ Annie & Chris: Als de kathedraal open was geweest, hadden we zeker een kaarsje gebrand. En de Duitsers hebben zachtjes gedaan, het was de trein die veel kabaal maakte.

Location:Hue

1. Mooi dat jullie weer eengoede dag hadden,wel jammer van de harde matras in de trein,en van de regen. Maar jullie hebben weer veel gezien,en wat is het eten daar goedkoop,voor vannacht lekker slapen,zal wel lukken op die heerlijke matrassen, en voor morgen weer een fijne dag gewenst xxx