maandag 4 november 2019

Dag 4: Drakensbergen

Vanochtend zijn we weer mooi voor de wekker wakker. Helaas is er, als we naar de ontbijtzaal lopen, wat meer bewolking. Maar optimistisch als we zijn, zeggen we wel meteen dat het mooi wandelweer is. Vandaag ontbijten we wat lichter, Monique met een croissantje en yoghurt met muesli en vers fruit en Jaap laat zich, na het croissantje nog een omelet met cranberrysaus, bacon, tomaat en ui aansmeren, maar het smaakt prima ondanks dat niet alles opgaat. We maken ons nog even op de kamer klaar voor de wandeling en staan iets voor 9u30 klaar in de lobby. Eddy, onze gids, komt ook vrij snel en we gaan meteen op pad.

We rijden naar Giant’s Castle, om daar een wandeling te maken. Het moet een ontzettend mooie omgeving zijn, dus we weer benieuwd wat deze dag ons gaat brengen. Eddy rijdt ons rond in een soort pick up truck, dus we zitten gelukkig comfortabel als we op slechte wegen rijden. We komen allerlei verschillende vogels tegen, maar het meest indrukwekkende is toch wel de Jackal Buzzerd. Hij zit in eerste instantie stil op een paaltje, maar gaat er vrij snel vandoor. Dan komt er een kraai, die zin heeft om de buizerd te vervelen. En hoewel de kraai waarschijnlijk weet dat hij het nooit gaat winnen, zien we in de lucht een onwaarschijnlijk mooi en uniek kat en muis spelletje. Eddy heeft zoiets ook nog nooit gezien en zelfs zonder verrekijker is het schouwspel goed te volgen.

We rijden langs een dorpje en Eddy legt ons uit dat (bijna) elk huis ook een rond huisje heeft. Dit huisje heeft vaak een lage deur en hier worden de momenten van het leven (denk aan wie met elkaar mag trouwen) besproken. Het blijft fijn om dit soort informatie te krijgen, zodat we meer leren over het land en de verschillende culturen die hier heersen.
Eddy wil ons graag Eland laten zien, maar die komen we helaas nog niet tegen. Wel zien we een aantal apen, die redelijk dicht bij de kant van de weg zitten. Het blijft altijd leuk om deze beestjes in het wild te zien.

Uiteindelijk komen we na aardig wat stops en ontzettend mooie vergezichten in het park van Giant’s Castle. We melden ons aan en vervolgen onze weg. Nog steeds zien we geen elanden, maar wel lamme gaaien die in de lucht cirkelen. Zonder verrekijker zijn ze niet zo goed te zien, maar het zijn aardig imposante beesten.

We komen op de plek uit, vanwaar we onze wandeling gaan starten. De Giant’s Caste wordt zo genoemd, omdat de toppen van de bergen op een slapende reus lijken. We beginnen te wandelen. In het begin is het allemaal nog aardig plat en we komen wederom indrukwekkende vogeltjes tegen, sommige erg kleurrijk, anderen met een ontzettend lange staart, of mooie zangstem. Helaas krijgen we ze slecht op de foto en vliegen ze vaak weg als we dit proberen.

Het laatste stuk is het zwaarste, we mogen een stukje klimmen om bij de rock art (rots tekeningen) te komen. Hier staat iemand die de poort voor ons open maakt, omdat ze proberen om de rock art te behouden. Meestal wordt het hier over genomen door een gids van het park, maar zij is er niet dus vertelt Eddy ons de geschiedenis en wat we zien. Het blijft indrukwekkend om te horen hoe mensen vroeger leefden en hoe ze in “trance” (onder andere door marijuana te gebruiken), de meest vreemde tekeningen konden maken (bijv. een eland met 3 hoofden). Ook is het bijzonder hoe dit allemaal behouden is gebleven.

Na de nodige uitleg vervolgen we onze weg weer terug naar de auto. We lopen een stuk langs de rivier, wat lekker wandelt. Als we te snel afdalen is het voor de benen van Monique niet zo fijn, zij heeft aardige spierpijn van het klauteren van gisteren. Nog even een kleine klim en we zijn weer bij de auto. We snuffelen nog even in het winkeltje rond en stappen weer in de auto. Onderweg komen we veel kinderen tegen die uit school komen, en ook veel koeien, schapen en geiten. Vooral de schapen lijken zich weinig aan te trekken van medeweggebruikers en gaan midden op de weg staan of liggen. Maar Eddy brengt ons veilig terug naar de lodge, nadat we wel nog even gestopt zijn om een aantal kraanvogels die bij elkaar stonden te hebben gezien.

Terug bij onze lodge besluiten we om weer bij de lodge van gisteren te gaan lunchen. Hier is het iets drukker dan gisteren, maar we worden weer vriendelijk onthaald en eten weer een lekkere sandwich en biertje. Na nog een biertje te hebben genuttigd en nog wat gekletst te hebben, gaan we terug naar onze eigen lodge. Jaap maakt het filmpje van het Quad rijden af en Monique begint vast de blog te typen, zodat ze om 18u00 nog even een (hopelijk) lekkere massage kan krijgen.

Het eten smaakt vanavond weer prima, hoewel de porties van ons nog steeds wel wat kleiner mogen. En na het eten gaan we op de kamer in onze serre een fikkie stoken. Waren we al 2 avonden van plan, maar nu voegt Jaap daad bij woord. En met een lekker glas bubbels erbij is het goed vertoeven.

@ Karen: ik gun jou ook een beetje vakantie ;)
@ Theo & Ria: het eten is inderdaad prima, niks spannends maar vaak wel goed van smaak. En het quad rijden en de wandeling waren inderdaad erg leuk om te doen, hoewel de spiertjes (vooral van Monique) vandaag iets anders zeggen ;)
@ Ad & Hennie: gezellig dat jullie mee lezen. Baie liefde en ons geniet al die mooi dinge