zondag 23 september 2018

Dag 9, 10 & 11: Valencia

Vandaag gaan we Madrid helaas weer verlaten, na een paar mooie en warme dagen hier gehad te hebben. De stad heeft ons erg weten te charmeren en we kunnen terug kijken op leuke dagen, waarin we over het algemeen leuke dingen hebben gedaan. Maar het zit er weer op en we mogen door naar een mooie volgende stad, namelijk Valencia.

Rond een uur of 10 verlaten we het hotel en gaan we op pad. In de stad is het nog wel redelijk druk, maar vanaf dat we op de snelweg zitten gaat het allemaal weer erg voorspoedig. We stoppen bij een wegrestaurant voor een broodje en wat drinken en vervolgen daarna onze weg. Tussendoor wisselen we nog even van bestuurder en mag Jaap rijden.

We komen rond 14u30 in Valencia aan en ons hotel ligt aan een éénrichtingsweg. De eerste keer rijden we er natuurlijk mooi aan voorbij, maar er is ook geen plek om te parkeren. Dus er zit niets anders op dan weer een stukje terug te rijden en het nog eens te proberen. De tweede keer gaat het ons beter af en zien we het hotel meteen. Enige nadeel is wel dat er nog steeds nergens een plekje vrij is om de auto neer te zetten. Dus gaat Monique met de koffers naar binnen en blijft Jaap bij de auto. Gelukkig is onze kamer al klaar, dus na het inchecken en de koffers naar de kamer brengen, kunnen we de auto in een parkeergarage op een minuut of 10 lopen van het hotel parkeren. Als we terug naar het hotel lopen, stoppen we bij een eettentje en bestellen Ibérico ham (dit bevalt ons hier toch wel erg goed) en tomaat met tonijn en natuurlijk een biertje, we hoeven immers de komende dagen niet meer auto te rijden. De tonijn wordt geserveerd en het is inderdaad een grote tomaat, die in vieren is ingekerfd compleet met een blikje tonijn (met olie) en wat ui. Maar het smaakt ons erg goed. Ook de ham is weer erg zacht en lekker en het biertje smaakt natuurlijk altijd. Op het terras googelen we even naar wat sterrenrestaurants in Valencia en we zien er 2 die ons wel kunnen bekoren en eventueel plek hebben.

In het hotel vragen we of ze voor ons willen bellen en het ene restaurant zit vol (maar zal ons bellen als er nog een annulering komt), maar het andere heeft wel nog plek. We besluiten om dan nog maar een beetje op het dakterras met een drankje en een jacuzzi te ontspannen, tot we rond 20u30 daar mogen zijn.

Het water van de jacuzzi is niet heel erg warm, maar als je er eenmaal door bent is het erg lekker zitten. Na een tijdje besluiten we eruit te gaan en nog even van een cocktail te genieten, om aansluitend te gaan douchen en omkleden, we willen rond 20u00/20u15 ook wel richting het restaurant lopen.
Met onze tomtom aan lopen we voor ons gevoel nog steeds enigszins om. Af en toe weet ie ook niet waar we zijn, door de hoge(re) gebouwen, maar we lopen netjes om 20u35 het restaurant in, waar we de eersten zijn. Gelukkig blogt Jaap altijd hoe lekker we gegeten hebben, maar het was zeker een verrassingsmenu. Zelden zoveel gerechten gehad, waarvan we niet eens wisten dat het een gerecht kon zijn. Het ene vonden we wel smaakvoller dan het andere, maar er was niets wat we totaal niet lekker vonden. Na heel veel amuses en 10 gangen later, inclusief nog een kopje thee en friandises, stappen we verzadigd naar buiten en lopen we terug naar het hotel. Morgen morgen we weer op tijd op voor de fietstocht.

@ Anoniem: Ja, we proberen inderdaad wel een beetje variatie aan te brengen in deze vakantie. Maar tot nu toe lijkt dat aardig te lukken ;).
@ T&R: Er komen nog veel meer foto's met lekker eten, toch jammer dat het gisteren niet lukte om ze door te sturen... :)

Dag 10: Valencia.

Vanochtend gaat de wekker al vroeg. We mogen om 10u00 fietsen en het is nog een half uur lopen vanuit ons hotel. We hebben beiden eigenlijk nog niet echt trek, hoewel Monique nog wel een stukje fruit zou lusten. Helaas is alles nog dicht omdat het zondag is en zijn we natuurlijk veel te vroeg bij de locatie waar de fietstocht start. We gaan dan nog maar even ergens zitten om een glas jus d'orange te drinken en een flesje water voor onderweg te kopen en lopen daarna naar het vertrekpunt. Het is inmiddels al een graad of 26, dus dit belooft wat voor vandaag. Om 10u00 is iedereen compleet en verwelkomt Vera, onze gids, ons. Ze vertelt een beetje over het fietsen in Valencia, over zichzelf en dan stappen we op de fiets.

Het eerste stuk is een beetje saai, aangezien we een stukje de stad uit moeten en veel stoplichten en drukke straten tegen komen. Maar dan gaan we Turia Park in, wat meteen een stuk lekkerder en mooier fietst. Dit park is aangelegd, nadat de rivier in 1957 overstroomd is. Na deze overstroming is de rivier omgelegd en kwam er ongeveer 9 km drooggelegde rivier "vrij". Aanvankelijk werden er plannen ontwikkeld om de drooggevallen traverse te gebruiken voor een autoweg of een spoorlijn, maar een burgerbeweging leidde er uiteindelijk in de jaren 80 toe dat het gebied een groene bestemming kreeg en dus een stadstuin voor de inwoners en tegenwoordig ook alle toeristen. We stoppen bij het paleis van de muziek, waar een mooie fontein voor zit. Daarna fietsen we door, en bekijken we het Opera gebouw (Palau de les Arts Reina Sofia), de IMAX-bioscoop, Museu de les Ciències Príncipe Felipe (soort Nemo), Agora en de Mya Club, een openlucht discotheek, waar nog een stuk park achter zit. Dit alles ziet er aardig futuristisch en strak uit, maar de architect was ook een 800 miljoen boven budget uitgekomen. We fietsen nog een stukje door het park en hebben dan een stop.

Na deze stop gaan we het oude gedeelte bekijken. We komen bij de stadspoort uit, die we elke keer zien als we de stad ingaan en dus vlakbij ons hotel ligt. Ook komen we op nog wat gezellige pleintjes uit en zien we de achterkant van de kathedraal. Valencia heeft een hoop mooie gebouwen, en dan hebben we tijdens de fietstocht nog niet eens het postkantoor en het stadhuis gezien. We eindigen de tocht met de proefverrassing: een zoetig broodje (soort zoete, zachte broodstengel) met een drankje van aardamandel. En het broodje sop je dan in het drankje. Smaakt wederom goed! En dan zit het erop. We fietsen terug naar het beginpunt en gaan op zoek naar een eettentje. We komen uit bij een druk tentje, maar het lijkt een soort fastfoodketen, maar dan met harde, kleine afbakbroodjes. Het kost ook bijna niets, maar als er een bestelling klaar is, wordt de naam van de persoon erg hard omgeroepen. Dus het is niet erg rustig zitten, maar het smaakt ons goed. Hier maken we een plan voor de rest van de middag. We besluiten om naar het museum van wetenschap te gaan en aansluitend nog even bij het strand te gaan kijken.

In het museum van wetenschap vermaken we ons goed met allerlei proefjes die je mag doen. Ook zijn er tentoonstellingen over de ruimte, dinosaurussen en de aarde. Erg leuk om rond te lopen en om alle proeven te mogen doen. Hier mag je gewoon bijna overal aanzitten en dat is altijd wel erg leuk. Maar na een uurtje of 2 zijn we ook wel weer klaar met alle proefjes en willen we wat eten en drinken. We besluiten om met een taxi naar het strand te gaan, aangezien de metro hier niet altijd even lekker loopt... Oftewel: je moet lang lopen voordat je bij een metro bent. En met de taxi zijn we er zo.

We gaan bij een strandtentje zitten, waar Monique en Ria de vorige keer ook erg lekkere tonijn hebben gehad en dit bestellen we dan ook, met een biertje en wat sushi. De tonijn smaakt weer verrukkelijk, de sushi is prima (iets teveel rijst naar onze zin). Maar het uitzicht is goed, net als het gezelschap. Iets voor zonsondergang gaan we richting metro. Met maar liefst 3 keer overstappen, komen we een kwartiertje lopen van ons hotel uit. En hier duiken we dan ook de rooftopbar in. Het is inmiddels 20u30 en we zijn al vanaf 8u30 op pad geweest. De voetjes zijn toe aan rust. Uiteindelijk bestellen we hier ook nog een kleinigheidje te eten en gaan we niet eens meer de stad in. We hebben genoeg gezien en gedaan vandaag, al zeggen we het zelf ;).

Dag 11.
Vandaag hebben we weer een beetje een rustige dag voor de boeg. En dit begint natuurlijk met wat uitslapen. Dan nemen we een ontbijt in het hotel, wat ons prima smaakt en na een verfrissende douche gaan we op pad. We willen als eerste naar het Plaza de Ayuntamientois, waar onder andere het stadhuis en het postkantoor aan ligt. Als eerste gaan we naar het stadhuis, waar we door de metaaldetector moeten. We komen binnen in een mooie hal, met grote trap die naar de Kristal Zaal en het balkon leidt. In de Kristal Zaal hangen 2 ontzettend grote kroonluchters en vanaf het balkon heb je een mooi uitzicht over de Plaza. Leuk om dit van binnen te zien.

Hierna steken we het plein over om naar het postkantoor te gaan, die een schitterende glaskoepel heeft. Kunnen we meteen even checken of we een milieusticker voor Barcelona kunnen krijgen. We worden geholpen door een aardige Spaanse dame, die nagenoeg geen Engels spreekt, maar we menen op te maken dat we nog een keer terug moeten komen met het kentekenbewijs. Dus bedanken we haar vriendelijk en gaan verder op pad.

We besluiten naar de Apple store te gaan, er zijn immers nieuwe telefoons en horloges op de markt, die we nog niet "live" hebben gezien. Het ziet er weer gelikt uit, maar we bedwingen ons en kopen niets. Dan lopen we door naar een groot warenhuis, een soort Bijenkorf, waar we op zoek gaan naar wat nieuwe kleding. Helaas vinden we niets van onze gading dus gaan we maar op zoek naar een eettentje.

We vinden er 1 in een zijstraatje, waar een een Menu de Dia hebben, dag menu. In Spanje is het heel normaal om tussen de middag uitgebreid te lunchen, om in de avond meer tapas te eten. Ons voorgerecht is een salade met dadels, olijven, tomaten, sla, mais, wortel en gebakken uitjes met een balsamico dressing. Dit smaakt erg goed. Even later komt het hoofdgerecht, wat gebakken aardappels met een stukje rundvlees is. Dit is niet heel bijzonder, maar de smaak is goed. En als toetje hebben we een pastel de nata. Dit is eigenlijk een nagerecht uit Lissabon (bladerdeeg met een soort custard en kaneel en een gebrand suikerlaagje erop), maar we zitten dan ook in een Portugees tentje. Met wat biertjes erbij is dit een prima lunch en kunnen we door naar de kathedraal.

Hier krijgen we een  audioguide, zodat we nog wat informatie over de kathedraal krijgen. Het blijft een mooi gebouw, met een bijzondere en ongewone mix van romaanse, barokke, renaissance, neo-klassieke en vooral gotische bouwstijlen. Erg apart om te zien. Ook is hier de zogenaamde heilige graal, een beker waaruit Jezus (volgens overlevering) tijdens het laatste avondmaal uit gedronken zou hebben. En na het bewonderen van de kathedraal, gaan we de toren nog beklimmen. Maar liefst 207 trappen (en ja, dat is best veel als het 29 graden warm is) omhoog, over wenteltrapjes. Met af en toe een stop voor Monique, komen we dan toch boven aan. Met een erg mooi uitzicht over de stad worden we beloond. We gaan even lekker zitten en bijkomen, maken natuurlijk de nodige foto's en gaan dan de 207 tredes weer naar beneden.

Dit moet natuurlijk beloond worden met een koel biertje op het terras. We lopen nog even een andere kerk binnen, en ondanks dat deze een erg mooie plafondschildering heeft is het een erg kleine kerk en zijn we hier snel uitgekeken. Bij de stadspoort vlakbij het hotel aangekomen, gaan we nog even op een terrasje zitten. Hier hebben ze La Chouffe en een witbiertje en een bord Ibérico ham, wat we heerlijk opeten en opdrinken, voordat we nog even op het dakterras gaan chillen en bloggen. Vanavond is het idee om naar een foodtruck festival in het Turia Park te gaan (hebben we gisteren tijdens het fietsen al gezien en leek ons erg leuk om te doen).

@ Karen: dat is het ook! We vermaken ons goed hier. Hopelijk vanaf morgen een beetje relaxen, om daarna weer vol energie naar Barcelona te kunnen gaan.