woensdag 14 juli 2010

Dag 18: Yosemite

Vanochtend redelijk uitgeslapen en tegen 9u30 opgestaan. Het actieve gedoe en de lange dagen beginnen hun tol te eisen. Eerste eens rustig gedoucht en gekeken of we alles weer in de koffer kunnen krijgen, inclusief de extra spullen. En zoals het er nu naar uitziet, krijgen we alles weer mee terug naar Nederland.

Daarna het park ingereden, waar we naar Glacier Point wilden (een bekend uitkijkpunt). Hemelsbreed is de afstand niet zo ver, maar er loopt maar 1 weg naar toe en die loopt voor ons gevoel erg om. We moesten een kilometer of 45 rijden, waar we een uur en een kwartier over hebben gedaan. Ook zijn ze in het park veel met de weg bezig, wat inhoudt dat het asfalt eraf is en dat je op een kiezelweg rijdt. Wat alles natuurlijk ook niet bevordert. Maar uiteindelijk kwamen we dan toch bij Glacier Point, waar het uitzicht erg mooi was. We hebben er een heel klein stukje gelopen, om daarna terug te rijden naar het beginpunt waar we onze wandelroute wilden starten.

We hebben een mooie route gelopen, waar we een berg op zijn gelopen. Het uitzicht boven was fenomenaal en de wandeling helemaal waard. We zagen El Capitan en Half Dome, twee bekende rotsen/ bergen. Een tijdje boven gezeten, van het uitzicht genoten en wat foto’s gemaakt (ook voor andere mensen. Schijnbaar blijft het erg interessant dat we uit Nederland komen, want veel mensen maken een praatje met ons). Boven waaide het wel behoorlijk, en aangezien het hier een graad of 21 is, voelde het fris aan. We hebben ons met moeite los gerukt van het uitzicht en zijn terug naar beneden naar de auto gelopen. We merkten vandaag wel dat we een stuk minder fit zijn dan aan het begin van de reis. We hebben wat last van vermoeide benen en ook de voeten zijn sneller pijnlijk. Vandaar dat we ook niet zoveel gewandeld hebben vandaag, hoewel we dat ergens ook wel weer erg jammer vinden.

We hebben het gevoel dat we in Yosemite erg veel gemist hebben, doordat het park zo groot is en we te weinig tijd hebben om overal te wandelen en dingen te bekijken/ bewonderen. We zijn sowieso al lang onderweg om van het ene naar het andere punt te komen, dus ook dit park willen we nog een keer aan gaan doen als we ons nog eens richting het Zuidwesten van Amerika begeven.

Bij de auto aangekomen hebben we besloten om naar Mariposa Grove te rijden. We zaten wederom wat krap in de benzine en daar zou in ieder geval een benzinepomp zijn. Bij Mariposa Grove (ligt nog wel in Yosemite) staan Sequoia bomen, die erg hoog kunnen worden. De boomstam kan een doorsnee hebben van 2 meter, ze kunnen 88 meter hoog worden en de oudste boom is ouder dan 4600 jaar. Hier hebben we nog een korte route gelopen, om 2 bekende bomen te zien. De eerste boom heette de Grizzly Giant en is ongeveer 1800 jaar oud. Een imposant grote boom. 45 meter daarachter stond Wawona Tunnel Tree, in deze boom hebben ze een tunnel gemaakt in 1881, zodat ze er met paard en wagen doorheen konden rijden. Ook dit is wederom een enorme boom en imposant om te zien. Maar de echt grote Sequoia bomen staan natuurlijk in Sequoia National Park. Dit ligt eigenlijk redelijk vlakbij Yosemite (zo’n 200 km hier vandaan), maar we hadden de tijd niet om dit park ook te bezichtigen. Misschien ook voor een volgende reis.

We hebben besloten om niet door Yosemite terug te rijden naar het motel, maar buiten het park om. Je rijdt dan wel wat meer kilometers, maar je kunt dan wel wat beter doorrijden, aangezien het in het park erg druk is en vol met wegwerkzaamheden. Onderweg een hapje gegeten en onze weg vervolgd. Straks lekker slapen en morgen op naar San Francisco. Hier leveren we de auto in en mogen we de laatste dagen van deze mooie reis spenderen. Bij een Starbucks, onder het genot van een frappucino, zijn we onderweg alles aan het uploaden, zodat jullie ons geen seconde langer hoeven te missen. :) Het kan best zijn dat we in San Francisco ook geen internet hebben, maar ook daar zullen ze wel een Starbucks/ MacDonalds o.i.d. hebben waar we even kunnen internetten.

Liefs en een kus, Jaap en Monique

@ Theo: We zijn blij dat jullie de avond niet door de nederlaag hebben laten verpesten. En we raden inderdaad 2 extra overnachtingen in Las Vegas aan, als je ten minste van gokken en een erg levendige "circus stad" houdt.

@ Bert en Hannie: Vegas is inderdaad erg apart, een erg levendige stad midden in de woestijn. Helaas is onze reis weer bijna ten einde en hebben we alleen San Francisco nog om te bewonderen.

@ Elske en Jeroen: We wensen jullie een onwijs gezellige en vooral mooie vakantie toe. Geniet er maar van, jullie hebben het verdiend. Tot over een paar weken weer, kunnen we reisverhalen uitwisselen en foto's bekijken. Een goede reis gewenst!

@ Ad en Hennie: Voor ons was het gokken een leuk en gezellig tijdverdrijf. We hebben dan ook niet om hele grote bedragen gespeeld. En het grappige is dat ze je dus gewoon drinken aanbieden, omdat ze graag willen dat je door gokt. Ook als je op de 1 cent machines speelt. We vonden de wedstrijd ook niet geweldig, maar volgens ons was Spanje wel de terechte winnaar (en dit zeggen we met pijn in ons hart). Ook niemand van ons heeft de poule gewonnen.

@ Wen: We waren niet volledig in oranje tenue uitgedost in Pahrump, hoewel de overige gasten wel vrij snel doorhadden dat we uit Nederland kwamen. En had ik geweten dat je nog wakker was, had ik nog even gebeld. Maar ja, dat wist ik dus niet. Nog een kleine week en dan kunnen we inderdaad weer live knuffelen en kunnen we eens kijken hoe groot Joost en Teun geworden zijn! :)

@ Ria: En dan bloggen we niet meer... Heb je wel nog bij Mia kunnen kijken? Had je alleen niet zoveel aan. Nu wel 2 blogs achter elkaar, met mooie foto's. Wat een genot. Fijn dat het bij jullie ook wat afgekoeld is, San Francisco zal ook niet zo warm zijn. Nog een paar dagen en dan zit ons sprookje erop en mogen we weer naar Nederland.

1. Ontzettend leuk dat jullie weer de verhalen vertellen. Maar jullie voelen nu wel de lange dagen met de zeer vele mooie uitdagende wandelingen. Ga nog lekker genieten in San Francisco zonder teveel wandelingen. Wij zullen jullie met veel plezier zondag ophalen van Schiphol. Nog een dikke kus van Ria en Theo