zaterdag 1 juni 2024

Dag 15: Durango

Vandaag hebben we eigenlijk weinig in de planning, we willen wel richting Silverton en de Million Dollar Highway naar Ouray. Maar we beginnen met een lekker ontbijtje op de patio. Het is nog niet heel warm, maar de zon doet al goed z'n best. Het ontbijt smaakt prima en na een verfrissende douche gaan we op pad. Walter raadt ons aan om ook naar Box Canyon te gaan, hier is een waterval.

We beginnen onze route bij de Pinkerton Hot Springs (heet water wat uit de aarde komt), vlakbij onze B&B. Dit ziet er al mooi uit. We vervolgen onze weg en komen iets verder bij een brug uit, vanwaar we de rivier (Animas River) waar onze B&B ook aan ligt, goed kunnen zien. De weg gaat verder richting Silverton en onderweg zien we mooie bergen en zelfs nog wat sneeuw op de hoogste bergen. In Silverton stoppen we om de auto nog wat voller te gooien en om in het dorpje rond te lopen. We lunchen ergens en als we net klaar zijn met eten horen we de hoorns van de trein die eraan lijkt te komen. We rekenen af en lopen naar buiten. Opeens staat heel Silverton vol met mensen die uit te trein komen. We waren dus net op tijd om te lunchen. Bij een eettentje waar we eventueel ook hadden willen gaan zitten, staan 2 wat schaarser geklede dames te zwaaien en mensen naar hun eetcafé te lonken. Best grappig om te zien.

We halen onze auto weer op en vervolgen onze weg richting Box Canyon. We rijden hiervoor over de Million Dollar Highway (deze heeft de naam gekregen omdat het schijnbaar een miljoen dollar heeft gekost om deze te maken) en gaan over de Red Mountain Pass (dit schijnt 1 van de gevaarlijkste passen in Amerika te zijn). We komen in totaal op 3300 meter hoogte uit. De Red Mountain Pass is goed te rijden, alleen is het regelmatig zo dat er naast de weg geen vangrail of zo is en dat je meteen de afgrond in kijkt. Gelukkig zijn de wegen voor Europese begrippen ruim, maar hier waarschuwen ze voor smallere wegen op deze pass. Het wegdek is prima en het rijdt goed. Onderweg komen we mooie vergezichten tegen en een aantal watervallen.

Bij Box Canyon halen we een kaartje en lopen we naar de waterval. Deze is indrukwekkend om te zien en maakt veel lawaai. Het is niet zo ver lopen en na het bezoeken van deze waterval gaan we terug richting onze B&B. Maar niet voordat we een drankje in Ouray hebben gedaan op een dakterras. We hadden een mooie plek om te zitten, waarbij we op de straat uitkeken.

We zien onderweg nog een vos, een hert (waar we geen foto van hebben) en verschillende eekhoorns en vogels gezien. De vos was wel erg bijzonder, want die stond gewoon langs de weg.

De terugweg ging een stuk sneller dan de heenweg, omdat we eigenlijk nergens meer hoefden te stoppen. Aangekomen bij onze B&B is het alweer 17u00 geweest. We gaan even lekker in de jacuzzi, om daarna rond een uur of 6 naar Durango te rijden. Hier hopen we de auto nog een beetje meer op te kunnen laden en een lekker hapje te eten. Het auto laden lukt gelukkig, zodat we morgen genoeg batterij hebben om weer bij een snellader te komen. En het eten lukt ook goed. We bestellen wederom de mosselen als hoofdgerecht om te delen samen en een pasta als hoofdgerecht. We vinden het een beetje jammer dat de gerechten gelijktijdig worden geserveerd, maar ze smaken goed. Aansluitend lopen we nog naar de Diamond Belle Saloon, een soort kroeg waar je kunt eten, live muziek gespeeld wordt en serveersters in leuke outfits rondlopen. Als we daar aankomen zit de sfeer er goed in en is een pianist volop aan het spelen. Maar het is ook wel een beetje vergane glorie. Toch leuk om een biertje te doen en de sfeer te proeven. Tegen 21u30 houden we het voor gezien en rijden we terug naar onze B&B. Na nog de blog te hebben geschreven, gaan we lekker slapen.

Hieronder een foto van afgelopen nacht hoe we "onder de sterrenhemel" hebben geslapen.

1. Anoniem weer mooie foto’s en verslag wat een mooie reis maken jullie👌Chris vond het jammer dat er geen foto’s waren van de twee schaars geklede dames. Geniet nog en een dikke knuffel van ons😘😘