dinsdag 15 oktober 2013

Dag 11: Sapa - Than Uyên

Afgelopen nacht nog redelijk geslapen op onze martel-matras. Voornamelijk omdat we besloten hadden op het dikke dekbed te gaan liggen en een extra dekbed te vragen om daaronder te gaan liggen. Dat maakte het wel beter.

Vanmorgen rustig op kunnen staan en om 8:30 zaten we aan het ontbijt om vervolgens de spullen pakken en op pad te gaan.
We zijn twee dorpjes gaan bezoeken. Onderweg wat mooie uitzichten.

We zijn anderhalf uur aan de wandel gegaan door twee dorpjes van de "Black H'mong". In ieder geval zo slim geweest om niet teveel te praten met de vrouwen in het dorpje. We wilden immers voorkomen om met groupies te gaan wandelen. Twee waren volhardend genoeg om toch een paar honderd meter met ons mee te lopen. Toen haakten ook zij af. We liepen met onze gids verder. Hij wist wederom voldoende te vertellen.

Hieronder de plantjes waarmee ze hun kleren verven in de indigo kleur. Doordat ze dit op basis van de plantkleurstoffen doen geeft dit heel erg af op hun huid.

Bij deze vrouw hebben we een souvernir gekocht. Verder nog wat uitleg over het maken van linnen kleding in de indigo kleur.

Er kwam een brommer voorbij met achterop kuikens, deze kwamen we later weer tegen, dus even op de foto gezet. Hierbij ook meteen een foto van een kwartel zoals ze 'm hier verkopen.

Verder nog wat omgevings foto's en foto's van de bevolking.

In een van de dorpjes hebben we ook een schooltje bezocht.

Na de dorpjes was het tijd om door te gaan. We moesten immers naar de volgende overnachtingsplek.

Onderweg vlak buiten Sapa gestop bij de "Silver waterfall". En hier een korte wandeling/klim gemaakt.

Daarna door naar het hoogste punt in de regio (2000 meter). Heaven's Gate genoemd. Hier een mooi uitzicht over de weg naar beneden (the snake).

Onderweg nog even gestopt bij een groene thee plantage. Van deze planten maken ze groene thee. De jonge blaadjes worden met een tussenpoze van 1 week geplukt.

Vervolgens hadden we wat uitzicht over rijstvelden waarvan de rijst nog geoogst moest worden.

Vlak bij de bestemming nog een wandeling gemaakt tussen de rijstvelden en uitgenodigd om mee te helpen met oogsten.

Nog geprobeerd een mooie foto te maken van mini-stroompjes tussen de rijstvelden.

Om de reisdag te eindigen in de bar. Stelde niet veel voor, maar de biertjes smaakten goed. Hier was het Hanoi bier bijzonder goedkoop. 15.000 dong per flesje van 450ml. Met andere woorden ongeveer 60 cent per halve liter. Prijzen waar we wel mee kunnen leven.

Ook het eten was hier later op de avond behoorlijk goedkoop. We hebben vanavond samen met onze gids en chauffeur gegeten voor minder dan 5 euro, wij voor 3 euro en zij voor 2 euro. Wat kennis kunnen maken met hun gewoontes.
Na het eten nog een biertje gedronken bij onze prijsvechter om daarna de kamer op te zoeken en de blog te schrijven en lekker te gaan slapen.

Voor de liefhebbers hebben we het filmpje dat niet werkt nog maar eens geplaatst, dus dat moet nu werken.

@ Ad & Henny: doe opa en oma de groetjes! We hebben trouwens een chauffeur (die nauwelijks Engels spreekt) en aparte gids (die een goede Engelse vocabulaire heeft, maar die woorden soms op een aparte manier uitspreekt). Best makkelijk, want als we een stuk gaan lopen of iets bekijken, kan de chauffeur ons af zettten, even wachten of parkeren en ons weer oppikken. Werkt eigenlijk erg fijn. Succes met de telefoons, we open dat ze snel weer werken.

@ Theo & Ria: we zijn inmiddels verder gereisd de bergen in. Helaas is het matras in onze nieuwe accomocatie weer erg hard. Voor de rest zijn hotels aardig schoon en ziet het er netjes uit.

@ Lidy: wederom niet zo'n prettig matras, maar het begint inmiddels een beetje te wennen. Leuk dat je ons volgt! Groetjes aan Bart en de kids.

Welterusten en tot morgen.

1. Nou daar ben ik weer, ik heb weer erg genoten van jullie verhaal en de foto's natuurlijk. Wat zielig voor die kuikentjes zo achter op die brommer, en de foto's van de waterval vind ik erg mooi,jullie staan er zelf ook mooi op, geniet nog en een dikke kus van ons theo en ria

2. Wat zien jullie veel en wat één leuk verslag,we beleven zo alles mee .Ook het filmpje van gisteren waar ze aan het dansen waren was mooi.Maar wat werkt op één zachte matras kun je ook op één harde matras leggen .We wensen jullie morgen weer één mooie dag voor nu slaap lekker veel liefs en groetjes van Chris en Annie

3. Whow,klotsende oksel, rammelende eierstokken en wandelende nieren zo'n ritje op de brommer?! En van alle dansfilmpje: met stip op 1, het trotse oude mannetje, vinden jullie dat ook? We genieten van de luxe om alle indrukken van het 'verre oosten' op deze manier in de twentse huiskamer voorgeschoteld te krijgen! Hartelijk dank voor jullie kaartje met lieve wensen en wij sponseren zeker twee biertjes, dus ga maar los?!

4. Deel 2, uiteraard via Ria's ipad, hetgeen niet aan jaap heeft gelegen. Heel vel reisplezier voor de komende dagen en ergens op de route weer een europese maaltijd toegewenst xxxx wees voorzichtig xxx aptr

5. Wij gaan het ook proberen. Liefs Herman en Ine.