donderdag 18 september 2014

Dag 14: Essaouira - Agadir

Vanochtend hebben we wederom rustig aan gedaan. Rond 9u15 zaten we aan het ontbijt en we kregen er vandaag zelfs een eitje bij. Het heeft ons weer goed gesmaakt. Nog de spullen ingepakt en een potje yahtzee gedaan. We hebben vandaag niet echt meer iets in de planning, op een scheerbeurt van Jaap na bij een plaatselijke barbier.

Rond 11u30 gaan we op pad. Bij de eerste barbier was niemand aanwezig, de tweede was al iemand aan het knippen en de derde gaf aan het voor 20 dirham te willen doen en dan mochten er zelfs foto's gemaakt worden. Jaap vond het wel een beetje eng, aangezien er met een vlijmscherp mes gewerkt wordt. Maar de barbier deed zijn werk goed, eerst scheerschuim, dan scheren. Dan nog een keer scheerschuim en scheren. Er wordt nog een crème op Jaap zijn gezicht gesmeerd, zijn nekhaar wordt bijgewerkt, neusharen worden getrimd en de wenkbrauwen worden ook bijgewerkt. Na een kwartiertje staan we weer op straat, een ervaring rijker en Jaap is voor het eerst sinds een jaar of zo weer helemaal glad geschoren.

Dat moet gevierd worden met een drankje, dus gaan we even op een terras zitten. Ook hier liggen weer, zoals overal in Marokko, katten op en onder stoelen. Je hebt er verder weinig last van, alleen kunnen zij net op de plek liggen waar jij had willen zitten. Hier zien we een schilder aan het werk, die volgens Europese richtlijnen echt niet zo had mogen werken.

We delen samen bij een kraampje een broodje falafel, of eigenlijk een wrap falafel. Deze smaakt prima en we kunnen met volle maag richting de bus. Ook hier mogen we 20 minuten van tevoren aanwezig zijn. We krijgen stickers op onze koffers, alleen laat de bus nog even op zich wachten. Als die dan rond 14u05 komt (we zouden om 14u00 vertrekken), zoekt iedereen zijn plek op. Vlakbij onze zitplek heeft iemand de vorige reis overgegeven. In die lucht en met dat zicht willen we echt geen 4 uur zitten. Het duurt even, maar uiteindelijk komt er een man met 2 cm water in een emmer en krantenpapier om het op te ruimen. En hij krijgt het nog schoon en reuk vrij ook. We kunnen dus met een gerust hart op weg, de anti-wagenziek pilletjes van Monique zijn ook al ingenomen.

Het eerste uur is afzien. De chauffeur rijdt behoorlijk door, remt flink en neemt alle bochten in de bergen met aardige snelheden. Monique wordt hier behoorlijk misselijk van. Na een uurtje stoppen we, kunnen de magen even bijkomen onder het genot van een kopje thee en worden er nieuwe tabletjes ingenomen. Het tweede deel van de reis (nog ruim 1,5 uur) verloopt beter. De chauffeur rijdt nog steeds als een malloot, maar de slingerweggetjes zijn minder. We hebben mooie uitzichten over bergen en zee en iets voor 18u00 zijn we in Agadir.

Ook hier "mogen" we voor 50 dirham mee naar de plek van bestemming en werken meters niet. Aangezien we er ook hier niet aan gaan trappen (mensen om ons heen trouwens wel weer), wachten we op een chauffeur die wel de meter aan wil zetten. Dit is nog steeds ons duurste ritje, maar de meter komt niet boven de 15 dirham uit, dus nog steeds een derde van de aanvankelijk gevraagd prijs.

Het hotel ziet er goed uit, met een mooi zwembad. Het ligt nu wel al helemaal in de schaduw, dus nemen we geen duik meer. In de tuin waait het trouwens ook behoorlijk, dus verkassen we snel met ons biertje naar binnen. We bestellen samen een carpaccio van vis. Helaas is deze weinig smaakvol en waterig, we sturen hem terug en delen een zeevruchten pizza, die gelukkig wel smaakt. Na nog een biertje gaan we lekker naar onze kamer. Morgen nog een laatste halve dag, om 18u00 gaan we richting vliegveld en zit het er weer op. Morgen maar eens kijken of we het volhouden om de hele dag bij het zwembad te liggen, of dat we toch ook nog wat rond gaan lopen.

@ Ria & Theo: Het is inderdaad een mooi land en we zijn een leuke ervaring rijker. We hebben genoten van de dingen die op ons pad kwamen.

@ Annie & Chris: Het eten was inderdaad erg romantisch, met zoveel kaarsjes om ons heen. We vonden het leuk om hier te eten.

1. We wensen morgen een goede vlucht. Ja met chauffeurs is het altijd lastig als ze hard rijden. Mocht Monique niet zelf rijden. Van mij mag dat altijd. Dikke knuffel. Theo

2. Vandaag de laatste dag in Marokko voor jullie, morgen nog lekker genieten bij en in het zwembad. Nou Jaap je bent mooi geschoren maar ik vond dat baardje ook wel wat hebben. Een goede vlucht gewenst voor morgen en tot gauw, dikke pakkerd Ria

3. Het was wel spannend vandaag Jaap onder het mes (ziet er gladjes uit) toen de schilder wat eng en ook nog de rit in de bus maar gelukkig hebben jullie de foto's nog en die zijn prachtig. Jammer voor jullie en ons alweer de laatste dag we hebben ervan genoten . Voor morgen nog een mooie luie zonnige dag en een goede vlucht terug. p.s vandaag hebben we jullie kaartje gekregen Chris vindt de man met die jurk niets als hij de Tajine serveert dan ziet hij liever een wenerin in een dirndel met een schnitzel ,maar het kaartje is leuk dank je . Goede nacht en veel liefs dikke knuffel C&A